Robert K. Shaye | foto: Dan Materna, MF DNES

Shaye vsadil na Pána prstenů kvůli nadšení

Spoléhám na svůj nos, přiznává úspěšný hollywoodský producent Bob Shaye, který v Karlových Varech převzal cenu za přínos kinematografii.

Sice se pod přezdívkou L. E. Moko mihl v několika filmech, ale jeho tvář divákům mnoho neříká. Zato jeho jméno, Robert K. Shaye nebo častěji jenom Bob Shaye, stojí pravidelně v popředí výročních seznamů nejvlivnějších lidí Hollywoodu.

Stačí zmínit dvě série, které produkoval: hororovou legendu Noční můra v Elm Street a Pána prstenů, jehož tři díly vydělaly ve světě téměř tři miliardy dolarů.

Na karlovarském festivalu pózoval s trofejí vynalézavě jako hvězda, jíž ve svém oboru skutečně je. Musí mít úspěšný producent vrozený dar, takříkajíc "nos" na slibné látky, nebo se tomu může naučit každý?

"Přijímám vaši teorii, že úspěšní producenti – a nevím, jestli se k nim mohu počítat – vycházejí z nějakých vnitřních instinktů," odpovídal host karlovarského festivalu s úsměvem. "Nemyslím, že téhle schopnosti můžete nabýt z učebnice nebo univerzitního kurzu. Musíte zkrátka vědět, jak pobavit zbytek světa."

Detroitský rodák začínal jako režisér, ale roku 1967 založil ve svém bytě v Greenwich Village tehdy maličkou společnost New Line Cinema, která nakupovala zahraniční snímky.

"Vůbec první filmy, které jsem koupil, byly od českých režisérů Jana Němce a Jana Schmidta. Československý Filmexport si za ně tehdy vymínil padesát procent výnosu. Bylo mi ctí ta díla uvádět – a ještě na tom i Filmexport vydělal," baví se.

V 80. letech se Shayova firma vrhla také na výrobu filmů. Po kultovním snímku Johna Waterse Hairspray si vydobyla obrovský úspěch hororem Wese Cravena Noční můra v Elm Street, který zrodil několik pokračování, souběžně však podporovala vyloženě umělecká díla jako Altmanovy Prostřihy nebo Van Santovo Mé soukromé Idaho.

A pak přišel Pán prstenů, projekt tenkrát málo známého režiséra Petera Jacksona. Proč mu Shaye uvěřil?

"Upřímně řečeno, já sám bych si Jacksona nevybral, ale on s tím nápadem přišel a přesvědčil mě. Vsadil jsem na jeho neskutečné nadšení, navíc jsem věděl, že je to dost dobrý filmař, aby to dokázal. Právě Pán prstenů představuje typickou ukázku onoho příslovečného producentského čichu, kdy se člověk spolehne na svůj instinkt," vypravuje Shaye – mimochodem autor návrhu, aby se sága rozložila ve tři samostatné filmy natáčené najednou.

Teď se producent vrátil ke své původní profesi a ve vlastní produkci režíruje rodinnou sci-fi Mimzy, kde otce dětských hrdinů hraje nositel Oscara Timothy Hutton. "Nejsem sice zrovna velký fanoušek sci-fi, ale v mládí jsem to četl pořád a zůstalo to v mně," přiznává. Ani horory mu prý nejsou obzvláště blízké, ovšem jen ty dnešní, "víc strašné než strašidelné", které prý znají jedinou emoci: znechucení.

Jinak však Shaye uznává každý žánr, který naplňuje poslání kinematografie, jímž je podle něj schopnost vzrušovat a provokovat. Ale na adresu tuctových krváků říká: "Od druhé světové války viděl svět tolik hrůzy, že filmy sledující jediný cíl, totiž šokovat, jsou už minulostí."

,