Shakespeare v Hollywoodu - Václav Vydra a Barbora Petrová - Snímek z inscenace Shakespeare v Hollywoodu | foto: Divadlo na Vinohradech

Shakespeare v Hollywoodu? Divácky vděčné

  • 1
Na závěr sezony si Divadlo Na Vinohradech nadělilo českou premiéru hry Kena Ludwiga Shakespeare v Hollywoodu. Sáhlo tak po autorovi, jehož Tenor na roztrhání nesklidil vavříny kritiků, divákům se líbil.

Nová hra, byť je v základě typickým bulvárem, přece jen není tak humpolácky hrubozrnná, její humor vyžaduje od diváků přece jen trochu přemýšlení – a také alespoň rámcovou znalost Snu noci svatojánské.

Postmoderní příběh  vychází z půdorysu Shakespearovy hry a dovedně proplétá situace starého příběhu s realitou Hollywoodu 30. let. Kromě toho Ludwig šikovně mísí skutečné postavy a nezpochybnitelná fakta (Max Reinhardt opravdu natočil ve 30. letech Sen noci svatojánské a mnohé  postavy, jež figurují v ději, skutečně  žily), fabuluje možné vztahové propletence a navíc přidává ve sci-fi stylu pohádkové postavy vytvořené Shakespearem.

Vděčné gagy i zdlouhavost
Je pravda, že bájný Hollywood v době podnikatelského rozkvětu filmových společností a kult hvězd, který v té době výrazně narůstal, stejně tak jako intriky, neřesti a tvrdé cenzurní zásahy Haysova kodexu, nabízejí skutečně pestrou nabídku bláznivých situací, které by se jistě líbily i samému Shakespearovi.

Tento lehce načrtnutý text má však své klady i zápory – vypointované situace, bláznivé a divácky vděčné gagy, ale i jistou zdlouhavost a chvílemi až zašmodrchanost textu. Hostující režisérka Jana Kališová má zkušenost s texty lehce bulvárního typu,  má cit pro velkou scénu, pro začlenění hudby do děje a dokáže dobře vést herce.

Chodící klišé
V tomto typu hry můžeme stěží očekávat hlubokou psychologii, jde o zvládnutí crazy situace, o smysl pro pointu. Někdy jde opravdu jen o to, aby herci především udrželi rytmus a dokázali se správně zorientovat ve včasných příchodech a odchodech ze scény. Stejně stylizované jako jednotlivé scény jsou i postavy děje. Jack Warner (Martin Zahálka), sebevědomý americký boss, "podpantoflově" podléhající diktátu hloupoučké blondýnky, to charakterizuje za všechny: "Jsem chodící klišé!"

V paměti nejvíce uvázne ženský trojlístek – ztělesněný sen mužů,  rozkošná naivka Lydie (Andrea Elsnerová), kultivovaná půvabná Olivia (Vendulka Křížová) i dravá afektovaná novinářská drbna Louella (Barbora Munzarová).

Jakési posvěcení tomuhle bláznivému světu dává vznešený pohádkový Oberon (Viktor Preiss), který  se na celou tu hollywoodskou "džungli" dívá s nadhledem, ale zároveň netají své okouzlení technickými vynálezy i kašírovanou nádherou novodobého kouzelného lesa.  Divadlu na Vinohradech se podařilo vyrobit divácky vděčnou komedii.

KEN LUDWIG: Shakespeare v Hollywoodu
Divadlo na Vinohradech Praha, překlad Pavel Dominik, režie Jana Kališová, hrají: Viktor Preiss, Barbora Petrová, Martin Zahálka a další. Délka 150 minut.
Hodnocení MF DNES: