To se stane u publikace Sezona čarodějnic aneb Jak okultismus spasil rokenrol amerického autora Petera Bebergala, pokud se čtenář začte do prvního řádku strany 145, kde stojí cosi o „písni The Crazy World ze singlu Fire Artura Browna“. Samozřejmě jde o singlovou píseň Fire od kapely The Crazy World of Artur Brown.
Sezona čarodějnicAneb jak okultismus spasil rokenrol vyd. Volvox Globator 2014 |
A zmatků je mnohem víc. Začínají už u jména překladatele: zatímco v tiráži čteme jméno Jindřicha Veselého, na začátku knihy Milana Stejskala. Ať Stejskal, nebo Veselý plus redaktoři Markéta Hoffmeisterová, Tereza Houšková a Michal Hrubý mohou za to, že se tu například zaměňují termíny „nahrávka“ a „album“, což je v mnoha případech podstatný rozdíl.
Ale i za to, že například „horns“ jsou komicky přeloženy jako „rohy“, byť pod tímto označením jsou tradičně v hudbě míněny obecně dechové nástroje, že některá příjmení jsou skloňována špatně (Page – Pageho), nebo že zpěvačka Smithová je jednou (chybně) Patty, podruhé (správně) Patti, atd.
Některé problémy knihy ovšem padají na vrub autora, ať už muzikologická zkreslení (třeba až k chybnosti zjednodušená definice jazzového stylu bebop), či častá záměna slov jako okultismus, mysticismus a magie.
Bebergal se někdy tak usilovně snaží dokázat vliv okultních praktik na rock, až mu uniká komerční a módní stránka věci (tajemno se vždy dobře prodávalo). Stačí mu, aby vlasatý zpěvák plácl do novin o „koncertu jako mši“, a hned za tím hledá temné pozadí. Některá témata však Bebergal zpracoval kvalitně, třeba africké kořeny vztahu hudby a náboženství nebo vztah Led Zeppelin a Davida Bowieho k mystice a okultismu.
O rokenrolu se slevouKnížku Sezona čarodějnic pořídíte výhodně na Knihy.iDNES.cz. |