Sexuální hovory osamělých duší

S exuální perverze v Chicagu - titul hry Davida Mameta, kterou v pražském Činoherním klubu uvedl režisér Ondřej Sokol, je pro některé diváky provokativní, zatímco jiným může znít slibně. Jenže samotný název je zavádějící.
FOTOGRAFIE

Americký dramatik sice pitvá sexuální životy do pikantních detailů, ale nenapsal žádný příruční slovník perverzit. Drsné a vulgární výrazy patří k podstatě jeho vyprávění.

S Mametovou hrou je to zkrátka jako se sexem - děláme ho (skoro) všichni, ale míru otevřenosti, s jakou ho rozebíráme, má každý z nás nastavenu jinde. O sex jde totiž u Mameta až v poslední řadě, respektive téma sexuálních výbojů je mu pouze prostředkem k vyprávění příběhu čtyř obyvatel Chicaga, jejichž osudy se protnou.

Mladíka Dana okouzlují bohatýrské historky jeho šéfa Bernarda, s nímž pracuje v minilabu. Joan je učitelkou v mateřské škole a její mladší kamarádka Deborah se živí jako ilustrátorka; obě mají pronajatý společný byt. Rádobysvětácký Bernard při náhodném setkání v baru neuspěje u Joan, ale Danovi se podaří na autobusové zastávce sbalit Deborah.

Na pozadí líčení nejrůznějších sexuálních úletů působí malá love story Dana a Deborah jako zázračná růže, která přes noc vykvetla na smetišti. Marek Taclík a Lucie Pernetová rozehrávají prastarý seznamovací rituál splétaný z rozpačitých gest, kradmých pohledů a řečí váznoucích ve vzduchu s něžností i vtipem.

Servisní článek o představení  najdete ZDE

A s citem pro nuance partnerských duelů pokračují až k hořkému konci vztahu, kdy okouzlení vyprchalo a důvodem k hádce může být i šampon. Joan a Bernard, v podání Ivany Chýlkové a Jaromíra Dulavy, jsou možná dva nejosamělejší lidé v Chicagu. A jsou si podobnější, než by byli kdy schopni připustit.

Joan je navenek hrdá a samostatná žena, kterou však nad vodou drží soužití s Deborah. Ze čtveřice je nejpozoruhodnější suverén Bernard. Jeho drsňácké výpady vůči ženám se lámou do plačtivě hysterických tónů a divoké historky jsou nejspíš smyšlenkou.

Sexuální perverze v Chicagu
David Mamet

režie a překlad

Ondřej Sokol

dramaturgie Roman Císař
hrají

Jaromír Dulava
Ivana Chýlková
Marek Taclík
Lucie Pernetová

scéna

Adam Pitra

kostýmy

Katarína Hollá
Ladislava Koukalová

Sexuální perverze v Chicagu - premiéra

divadlo 18. března 2004
Mametova hra je složena z krátkých výstupů, jejichž střídání v překotném tempu rytmizuje rachot projíždějícího vlaku. Po stranách jeviště jsou umístěny interiéry bytů Dana a Joan a uprostřed se změnami nábytku a rekvizit dotvářejí další místa děje: autobusová zastávka, minilab, bar, dámské záchodky, pornokino, školka, pláž.

Ke konci už celý ten systém zatmívání a stěhování působí trochu únavně, ale v lapidární zkratce fungují jednotlivé scény s komiksovou přesností.

Divák natěšený na perverzitu bude nejspíš zklamán. Sexuální perverze v Chicagu je totiž více hrou o lidské osamělosti a neschopnosti opravdového citu než o tom, jak kdo a s kým právě spí.

Fotografie z představení Sexuální perverze v Chicagu - na snímku Marek Taclík a Lucie Pernetová.

Ivana Chýlková v představení Sexuální perverze v Chicagu.

Režisér Ondřej Sokol (vlevo) vysvětluje Ivaně Chýlkové, Lucii Pernetové a Marku Taclíkovi své představy o podobě inscenace Sexuální perverze v Chicagu.

Marek Taclík a Lucie Pernetová ve hře Sexuální perverze v Chicagu.