Těžištěm kolokvia - uvedeného vyčerpávající osobní vzpomínkou architekta Jiřího Novotného, autora monografie Jana Kotěry - se stal příspěvek Rostislava Šváchy, jenž se taktně a s porozuměním ke kontextu vyslovil i k otázce zmíněného architektova působení v padesátých letech: připomněl, že Fragner byl v čele socialistického svazu dobrou výmluvou pro všechny.
Základní téma Šváchova příspěvku ovšem tvořily Fragnerovy vzácné úvahy o architektuře, z nichž lze vyčíst základní problémové okruhy a postupné vzdalování puristickým počátkům v Devětsilu. Podle Šváchy se architektovo uvažování shlukuje kolem několika témat, která lze zhruba naznačit klíčovými slovy či slovními spojeními. Plán a plánovitost stavby ukazují k racionalitě Fragnerova přístupu, v němž je symptomaticky přítomen prvek "sociálního inženýrství". V často užívaném pojmu ducha, jenž u Fragnera je spíše metaforou kreativity než hegelovským pojmem, a v "argumentaci duchem" lze podle Šváchy spatřovat reakci na striktní rámec Teigova konstruktivismu - Fragnerovu pojetí architektury totiž nestačily poukazy na ekonomičnost stavby. Úvahy o národní tradici a tendence chápat moderní umění jako její organickou součást, jež se ve Fragnerových textech objevují koncem třicátých a ve čtyřicátých letech, jsou už podle Šváchy opuštěním ryze avantgardních pozic.