Vondrákův tým také nikterak neskrývá, že se více než padesátidílným Bigbítem inspiroval, jen neví, zda novému cyklu stejný vysílací čas vyhovuje: "kamarádi táborových ohňů" totiž na víkend jezdí do přírody. Producent České televize Radim Smetana ovšem namítá, že seriál není určen pouze této zájmové skupině.
Podobně Smetana odmítá pochybnosti, zda třináct hodinových pořadů stihne důkladně zmapovat domácí historii daných žánrů, která je časově delší než v případě rockové hudby. "Považuji daný rozsah za optimální, zvláště když Legendy folku a country ještě volně doplňuje řada portrétů jednotlivých muzikantů nazvaná Uprostřed běhu. Pokud budou mít diváci zájem, dá se vždy navázat dalšími pořady. Naopak Bigbít se podle mého názoru v závěru nastavoval občas až neúměrně - v některých dílech už rozpitvával takové detaily, jako na kolik strun kdo hraje," míní Radim Smetana.
Nicméně všechny pochyby producent z Kavčích hor nezaplašil. "Popravdě řečeno, nejsem z podoby pouhých třinácti dílů právě šťastný," přiznává jeden z odborných poradců cyklu Jiří Černý. "Nás, průvodce cyklu, to nutí ke zhuštěným krátkým spojením, k pronášení moudrých vět, kdežto v Bigbítu mohly jemné nuance vyplynout zcela přirozeně z výpovědí různých osobností."
Jedním z oněch detailů, které by vydaly na samostatný díl, je určité napětí, které panovalo mezi "trampy" a písničkáři, o rockerech nemluvě. "Ano, přezdívali nám kotlíkáři nebo pečbuřti, ale spíše lidé od bigbítu než folkaři. Přitom když na ně přišla nouze, živili se v country kapelách," vzpomíná trampský písničkář Tony Linhart. "A hlavně to pominulo - ještě před dvanácti lety by diváci na Portě tvrdý rock vypískali, dneska je setkávání žánrů běžné," vysvětluje, proč je tenhle antagonismus v seriálu zmíněn nepříliš vyostřeně. Také Pavel Žalman Lohonka tvrdí, že podobná řevnivost sice existovala, ale jen "případ od případu".
Ne-li ve skutečnosti, pak v seriálu se folk a country navzájem smiřují. "Některé díly sledují jeden i druhý žánr chronologicky, jiné jsou zaměřeny tematicky, například na folklor, a jiné, třeba části o Portě, spojují obě hlediska," líčí Vondrák, který cyklus vymyslel a po celý rok dával dohromady. Bál se zprvu, že kvůli skartovaným dokladům StB, jež sledovala hlavně písničkáře, bude mít málo materiálu, ale v soukromých archivech a u fanoušků včetně zahraničních prý našel spoustu unikátních pokladů.
V souvislosti s televizním cyklem vyjdou na podzim také čtyři CD, i když nebudou obsahovat přesně tytéž písničky, které zazní v seriálu. Vydavatelé nemají o odbyt nahrávek strach. Citují z výzkumů, podle nichž 26 procent posluchačů dává přednost právě folku a country, 25 procent pop-music a jen po osmi procentech prý připadá shodně na příznivce rocku a vážné hudby. "Ačkoli se Legendy vysílají na menšinovém programu ČT 2, menšinový žánr to opravdu není," ujišťuje Žalman.
Co přinesou jednotlivé díly: |
1. část: počátky dějin trampského hnutí u nás - od meziválečného období až k desetiletí 1965-1975 (bratři Ryvolové, Wabi Daněk, K.T.O. aj.) |
2. část: folkovou hudbu v normalizačních letech zosobňovali Vlasta Třešňák, Bob Frídl, ale i Karel Kryl a Marsyas |
3. část: písničkářské sdružení Šafrán, jehož někteří členové se posléze sešli v emigraci |
4. část: folklor, který Jaroslav Hutka či Vladimír Merta původně nesnášeli |
5. část: v letech 76-88 vzniká bluegrass, s nímž přichází Robert Křesťan a Greenhorns; pro trampy v těchto letech hrají Kamelot a Hop-trop |
6. část: folk v letech 76-88 reprezentuje Marsyas, AG Flek a Nerez; Mertu a Třešňáka tato léta donutila k emigraci |
7. část: začátky našeho největšího festivalu country a později i folkové hudby - Porta 1967-80 |
8. část: Porta v letech 81-89; průvodci dějinami festivalu jsou M. "Jupp" Konečný a M. Kovařík |
9. část: mezi přehlídkami a kluby se připomene i dobový Festival politické písně |
10. část: revolučním rokem 1989 nás prováděl hlas Kryla, Třešňáka a Hutky |
11. část: Josef Kainar mezi písničkáři aneb jdou dohromady folk a poezie? |
12. část: rarity v oblasti folku a country, u něhož začínal třeba M. Eben nebo L. Machálková |
13. část: porevoluční změny ve folkové a country hudbě - od roku 1990 do dnešních dnů |
Vladimír Merta na archivním snímku - jeden z těch, kteří nechybějí v cyklu Legendy folku a country ani v doprovodném portrétním seriálu Uprostřed běhu. |
V dokumentárním cyklu Jiřího Vondráka Legendy folku a country se diváci ČT setkají i s folkovým zpěvákem Jarkem Nohavicou. |
Bob Frídl před slavným brněnským klubem Šelepova 1. |
Jaroslav Hutka byl v období normalizace donucen k emigraci. |
Jeden z hlavních organizátorů Porty Michal "Jupp" Konečný a "speaker" mnoha ročníků Miroslav Kovářík při společném natáčení v Českém Krumlově. |
Wabi Daněk se štábem při natáčení seriálu. |
Pracovní snímek ze střižny - režisér Jiří Vondrák (vlevo) a střihač Pavel Stříbrný. |
Na tiskové konferenci. Zleva: Z. Kovařík (Venkow), Mirek Kovařík (jeden z průvodců cyklem), Michal Jupp Konečný (hudební teoretik), Jan Vyčítal, Tony Linhart. |
Na tiskové koferenci. Zleva: šéf hudebního vydavatelství Venkow Zdeněk Kovařík, Jan Vyčítal a Radim Smetana |
Na tiskové konferenci. Zleva: producent FreeArt Pavel Loffelman, scenárista a režisér seriálu Jiří Vondrák a producent ČT Radim Smetana |
Na tiskové konferenci. Zleva: Radim Smetana, Wabi Daněk, Jiří Černý a Pavel Žalman Lohonka. |