Z inscenace Sen noci svatojánské, která se na Letních shakespearovských...

Z inscenace Sen noci svatojánské, která se na Letních shakespearovských slavnostech hrála mezi lety 2013 a 2019. | foto: © AGENTURA SCHOK, Viktor Kronbauer

Tři roky na Hradě. Košilatý Sen noci svatojánské s Prachařem láká dál

  • 1
Sen noci svatojánské se v rámci Letních shakespearovských slavností letos představil už potřetí. Režie dua SKUTR patří mezi nejoblíbenější kusy festivalu. Povedenou inscenaci si pochvaluje i představitel hlavní dvojrole David Prachař.

Oberon i Theseus v jedné osobě ztiší diváky prostranství Starého purkrabství Pražského hradu a pozve na pódium novomanžele, postávající před vstupem. Vyšňořená nevěsta a obzvlášť vyjukaný ženich se chvilku nechají od postavy na jevišti přemlouvat a pak opatrně za potlesku diváků zamíří až mezi kulisy.

Dost nechtěně se tak stanou přímými účastníky reje jedné památné svatojánské noci, kterou kdysi zaznamenal William Shakespeare. Publikum se potutelně usmívá, když si královna Titanie začne ženicha všímat až příliš. Asi ne všichni tuší, že nečekané ozvláštnění je součástí každého představení a že novomanželi jsou herci Pavel Neškudla a Soňa Páleníková.

„Děláme vše proto, aby to působilo autenticky. Kdo vidí představení podruhé, potřetí, tak je zážitku ušetřen,“ připouští herec David Prachař, který „novomanžele“ na pódium zve už třetí sezonu. „Divadlo však má takovou magii, že na to člověk zapomene. Když jdou děti na loutkové představení, tak taky zapomenou, že postavy někdo vodí, a začnou kašpárkovi napovídat. Lidé rádi podlehnou iluzi,“ dodává.

David Prachař je jednou z hlavních postav Snu noci svatojánské, který pro Letní shakespearovské slavnosti před dvěma lety zrežírovali režiséři Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský působící pod společnou přezdívkou SKUTR. Pro Prachaře není role Oberona/Thesea první v této Shakespearově klasice. „Hrál jsem Klubka v Divadle Komedie, asi před patnácti lety. Představení režíroval Michal Dočekal a zněla v něm hudba Honzy Muchowa,“ vzpomíná Prachař. Předloňská premiéra pro něj však byla prvním pracovním setkáním s dvojicí SKUTR.

„Inspirativní je, že pracují v tandemu, dělí si úkoly. Lukáš Trpišovský se zaměřuje na text, Martin Kukučka to dává dohromady režijně. Líbí se mi, že hodně zapojují pohyb, muziku, hudbu, tanec. Jsou originální a ojedinělí,“ pochvaluje si. „A jsem rád, že pracuji s mladými. Je to příjemná zkušenost být obklopený lidmi plnými energie,“ říká Prachař a dodává, že je v ansámblu nejstarší.

Sen noci svatojánské, který režiséři připravili podle překladu Martina Hilského, patří v současnosti mezi nejoblíbenější inscenace Letní scény. A to i přesto, že není na repertoáru slavností poprvé, v rámci festivalu se hrál už v roce 2007 v režii L’ubomíra Pauloviče v Lichtenštejnském paláci.

Humoru se nebojí

Popularitu současné verze dokazuje i to, že letošní premiéru Romea a Julie s Terezou Voříškovou a Petrem Sklenářem opět připravovalo stejné duo SKUTR, které vyniká zajímavým a divácky vděčným vizuálním zpracováním a důrazem na hudbu a tanec.

K herecké osobě Davida Prachaře se proto nabízí paralela k podobně pracující režisérské legendě, Janu Nebeskému. „Jak Martin Kukučka, tak Honza Nebeský jsou citliví k lidem a dělají s nimi. Nejsou to režiséři, kteří si vysní doma nějakou představu a potom se k ní snaží během zkoušení dostat,“ srovnává Prachař. „Tak myslím vypadá správný moderní pohled na divadlo. Má bavit i účinkující,“ dodává.

Aktuální Sen se navíc nebojí košilatého humoru. „Představa Shakespeara jako klasika, který ve verších říká hlubokomyslné věci, je trošku scestná. A ve středověku byl humor šašků stejně vulgární, jako může být i dneska,“ poukazuje herec. „Když už se člověk do téhle komiky pustí, je potřeba v ní vytrvat aurčitě se za to nestydět,“ dodává Prachař.