Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

„Pařte jako v půl třetí ráno!“ Diváky by klasický Shakespeare překvapil

  12:59aktualizováno  12:59
Poslední premiérou sezony je v Národním divadle moderně pojatý Sen čarovné noci v překladu Jiřího Joska s Ondřejem Pavelkou, Patrikem Děrgelem a Janou Bouškovou.

Sen čarovné noci v Národním divadle | foto: Národní divadlo

Kritikům současného směřování činohry pražského Národního divadla by na zkoušce chystaného Snu čarovné noci zasvítily oči. „Pařte, jako by bylo půl třetí ráno vnějakém brutálním klubu,“ instruuje režisér Daniel Špinar defilé herců na jevišti první scény. Následuje lomozná taneční hudba a záblesky reflektorů, ve kterých vynikají spršky pěnových dílečků – herci v bujarém tanci rozhazují materiál, který po celé představení pokrývá podlahu.

Fotogalerie

Stačí však vydržet o trochu déle, aby se ukázalo, že nová inscenace Shakespearovy nejklasičtější klasiky, kterou diváci znají častěji pod názvem Sen noci svatojánské, nemá za cíl jen prvoplánově šokovat. „Kdybych měl diváka konfrontovat se situací, jak se dělá klasický Shakespeare, tak by tam byli samí herci-muži, trvalo by to pět hodin, odehrávalo by se to pravděpodobně venku,“ uvažuje Špinar.

„Myslím, že by diváci byli překvapení, jak moc je to avantgardní. Když mi někdo říká, abych kus zrežíroval klasičtěji, tak nevím, co to znamená. Udělal jsem divadlo 21. století,“ pokračuje umělecký šéf činohry. Divák bude zpočátku překvapen, vedle výkonů herců ho však dle Špinara může strhnout i vizuální složka. „Je to crazy komedie, takže jsem si dovolil leccos... Pro každého režiséra je tohle hra snů. Plná fantazie, můžete ji uchopit dostatečně po svém,“ pokračuje. „Víc než moderní je hlavně hravá a živá, prostě svatební komedie,“ popisuje Patrik Děrgel, který se představí v roli zamilovaného Lysandra.

Homolkovi v lese

Špinar text hodně zkrátil, příběh postavil na tom, že se tři party smíchají v lese. „Řešil jsem, jak k rozdílným světům přistoupit. Víly a lesní bytosti musí být magické. S nadpřirozenými schopnostmi jsou lídři lesa,“ líčí režisér postavy, kterým vévodí Titanie Pavlíny Štorkové a hlavně Puk Michala Kerna, jenž se na scéně objeví ve vytažených teplákách a na trampolíně.

„Páry jsou pubescenti, kteří utečou, protože láska jim ve městě nepřeje,“ přibližuje zamotané vztahy mezi Hermií (Pavla Beretová), Helenou (Lucie Polišenská) či třeba Demetriem (Jiří Suchý z Tábora). „A pak jsou tu řemeslníci, což bývá kámen úrazu. Já se nakonec rozhodl, že skoro nepoužiji Shakespearův text, udělal jsem z nich lidovou rodinu Homolkových, kteří jdou do lesa nazkoušet scénku na svatbu,“ popisuje třetí skupinu s Evou Vrbkovou, Janou Bouškovou či Petrem Vančurou.

„Hlavní téma inscenace je láska a to, že není dobré si s ní zahrávat a že lidská chemie je nevypočitatelná,“ shrnuje Špinar. Sen čarovné noci má premiéru v historické budově Národního divadla ve čtvrtek.



Deník pracující matky
Deník pracující matky

Jaké to je, když jde žena do práce a otec zůstává doma.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.