Šéf proslulé milánské La Scaly Stéphane Lissner při návštěvě v Praze

Šéf proslulé milánské La Scaly Stéphane Lissner při návštěvě v Praze | foto: 2media

Šéfovat La Scale vás odnaučí strachu, tvrdil její intendant v Praze

  • 0
Mezi diváky, kteří sledovali premiéru opery Josefa Myslivečka Olympiáda ve Stavovském divadle, byl i šéf proslulé milánské La Scaly Stéphane Lissner. Prahu navštívil soukromě na pozvání francouzského velvyslance. Inscenace totiž vznikla v koprodukci s francouzskými partnery. A sám Lissner, který je rodilý Pařížan, za dva roky vymění La Scalu za křeslo intendanta pařížské Národní opery.

Stavovské divadlo navštívil poprvé. "Byl to velký zážitek, hlavně proto, že je spojené s Mozartem a že se v něm odehrála premiéra Dona Giovanniho. Cítím tu doslova zvláštní vibrace. Takovou atmosféru má pouze několik divadel na světě," uvedl pro iDNES.cz

A z premiéry si odnesl ještě jedno překvapení. "Silný dojem na mne udělal soubor Collegium 1704 se svým dirigentem Václavem Luksem. V dnešní době totiž najdete ansámbly věnující se barokní hudbě ve spoustě zemí. Nečekal jsem, že úroveň českého souboru bude až tak vysoká," zdůraznil.

Mysliveček slavil za svého života v Itálii velké úspěchy, nicméně podle Lissnera se v současnosti v Itálii předromantické opery příliš nepěstují. "Pro Italy začínají dějiny hudby až 19. stoletím. To je rozdíl oproti Francouzům nebo Angličanům, kteří starší období znovu objevili," vysvětluje.

Šedesátiletý Lissner stojí v čele La Scaly od roku 2005. A jako každý její intendant, i on se musí vyrovnávat nejen se zaměstnanci neváhajícími kdykoli vstoupit do stávky a s náladovými pěveckými hvězdami, ale i s horkokrevným publikem. To bedlivě sleduje interpretace italských oper a zvláště Giuseppe Verdiho, jehož 200. výročí si letos La Scala s celým hudebním světem připomíná. Sezonu zahájila loni 7. prosince Wagnerovým Lohengrinem a právě tato volba vyvolala v Itálii polemiky. Ozvaly se hlasy, že vedení italského svatostánku mělo obavy právě z pověstných operních fanoušků na galeriích, kteří nemilosrdně vybučí interpretaci italských oper, pokud jim není po chuti. A proto do slavnostního roku nevstoupilo s Verdim, nýbrž s Wagnerem, jakkoli i ten má jubileum (více čtěte zde).

"Strach to rozhodně nebyl," ohrazuje se Lissner. "Prostě jsem chtěl hrát Lohengrina s Jonasem Kaufmannem, který měl čas roku 2012. Ostatně další sezonu zahájíme Verdiho La traviatou. Kdo má strach, ten v La Scale nemůže pracovat. Mohu prohlásit, že po osmi letech práce pro La Scalu už se nebojím vůbec ničeho," tvrdí.