Radim Hladík - BeatFest

Radim Hladík - BeatFest | foto: Dalibor Puchta

Saxána hudebně obsáhne tři generace, od Černocké po malé rapery

  • 0
Pro volné pokračování Dívky na koštěti, několikrát odloženou Saxánu a lexikon kouzel napsal hudbu Radim Hladík. "Je to rodinný film, takže ani muzika není jen dětská. Ale ani bigbít," říká.

Ve své méně typické roli se u volného pokračování Dívky na koštěti, která má ve středu distribuční premiéru, představuje Radim Hladík. Kytaristu kapely Blue Effect si režisér Václav Vorlíček vybral jako autora filmové hudby.

"Muziku jsem dělal pro víc filmů, ale pro děti to bylo jenom pár večerníčků, nic většího. Ale tady jsem se ani nesnažil, aby to byla vyloženě dětská hudba, k tomu filmu mi to nesedí," říká Hladík k práci na filmu Saxána a lexikon kouzel.

Historie nové Saxány se táhne řadu let. Odkdy v tom vlaku jedete vy?
Oslovili mě asi před dvěma lety. Snažil jsem se udělat trochu jinou muziku, než běžně dělám. Žádný bigbít. Muzika je to první, co na filmu stárne, vývoj v moderní hudbě je tak rychlý, že už za rok cítíte, že to je passé. Proto se do dražších filmů dělá symfonická hudba nebo klavír – klasické věci, které se nemění. Na to bohužel nebyly peníze, takže orchestr není živý, ale použili jsme docela dobré samply. K tomu hraju já na akustickou kytaru, Honza Hrubý na housle, máme tam violoncello, Honza Křížek  klavír, takže je to oživené. Ale v tomhle filmu stejně pro muziku není moc prostor. Tam se pořád mluví a hudba je spíš na podkreslení.

Reportáž z natáčení

Chlupáče vykastrovali, Saxánu rozmnožili. A je z toho film

K filmu Saxána - Chlupáč

Jeden čas to vypadalo, že Saxána a lexikon kouzel vůbec nebude. Pak se nepovedeného polotovaru ujalo nové studio a několikrát odložená premiéra má konečně, zdá se, definitivní datum. Projděte si s námi historii Saxány, která přežila krizi, zásah cenzorů i ztrátu dat. A hlavně špatný začátek.

Viděl jste ten film už v konečné podobě?
Já ho viděl mockrát, ale jenom polotovar. Animace se dodělávaly do poslední chvíle a několikrát se mi stalo, že jsem udělal muziku už na hotovou scénu, a nakonec bylo všechno jinak. Což je nepříjemná věc, ale u takového filmu se tomu asi nevyhnete. Střihalo se do poslední chvíle a někdy mi o tom ani neřekli, takže jsem přišel míchat do studia a byl jsem překvapený.

Vy jste použil ústřední píseň z původní Dívky na koštěti, kterou jste nahráli znova v docela odlišném aranžmá.
Tu jsem se taky pokusil udělat multigenerační. Je trochu nepříjemné to říct, ale Petra Černocká je tam za nejstarší generaci, spolu s ní zpívá i Honza Křížek, můj mladší kolega z Blue Effect.

Nová verze písničky je oproti orchestrálnímu originálu víc kytarová. Má to být protiklad ke zbytku filmové hudby?
Snažil jsem se, aby to bylo jiné. Proto je tam vložený i rap. Nahrávali jsme ho s dětmi z Dismanova souboru na letním táboře.

Rapování není úplně typická činnost pro pěvecký sbor.
To není, ale zvládly to skvěle. Bylo až neuvěřitelné, že si děti text i rytmus hned zapamatovaly.

Tu píseň zná každý, takže se i v Saxáně musela objevit. Ale není škoda připravit se o možnost napsat novou znělku?
Ale ne. Já mám k té písni takovou úctu, že je ve filmu citovaná několikrát. Dnes už se ve filmové hudbě nepracuje s motivy, ale mně to přišlo škoda, takže se k ní vracím i skrz motivy postav.

Sám jste se chopil kytary. Poznáme vás tam?
Skoro doufám, že ne. Opravdu jsem se snažil nepředvádět, utéct od té své bigbítové parkety. To by bylo příliš prvoplánové.

Z natáčení filmu Saxána a lexikon kouzel

Chystáte se na premiéru?
Musím, vždyť to mám ve smlouvě! Ale já mám celoživotní handicap, že se nemůžu poslouchat a nemůžu se na sebe koukat. V květnu vyšlo nové akustické DVD Blue Effectu. Já ho vyčistil, smíchal, odevzdal – a od té doby neviděl. Bohužel mě dráždí chyby, které tam vždy nějaké zůstanou. Samozřejmě chyby tam hrají, to k tomu patří, vždyť je to ruční práce. Ale můj vnitřní vztah k tomu je, jaký je.

Chystá Blue Effect něco nového?
Pořád hrajeme. Ale teď nás potkala ta smutná věc, že umřel Pavel Vrba, byli jsme dohodnutí, že uděláme ještě jednu desku. Novou sestavu jsme dali dohromady právě proto, abychom mohli dělat nové věci. A pak jsme zjistili, že staré pecky tak ožily, že by byla škoda je nehrát.

Takže hledáte jiného textaře?
Dohadoval jsem se s Michalem Horáčkem, ale je tak vytížený, že to nejde. Jedině najít naopak někoho mladého. Bylo vždy strašně příjemné čekat, co Vrba donese. V životě jsme mu nic nevrátili. Pár let jsem mu měl za zlé, že nám nedává takové věci, jako dělal pro Olympic. A dnes mu děkuju, že nás měl v jiné sortě.