Čtrnáct kvalitativně vyrovnaných, obsahově rozmanitých skladeb je přehlídkou hudebních nápadů a paletou zpěvných melodií. Přitom před vydáním Paper Scissors Stone nebylo zdaleka tak jasno. Třetí deska se příliš nechytila a zpěvačka Cerys Matthewsová zápasila s alkoholem a depresemi přímo před objektivy fotoaparátů.
Boj to však byl zřejmě úspěšný, neboť právě ona je opět tím největším trumfem Catatonie. Její výrazný a neotřelý vokál, který se dokáže umně ohýbat a přelaďovat do různých nálad, dává písničkám pozoruhodný náboj a šťávu.
Autor většiny z nich Mark Roberts je schopný a nadaný skladatel, přesto by jeho bezpochyby zdařilé skladby byly jen stínem bez spontánního, neobyčejně emotivního projevu Matthewsové. Je mnoho výjimečných kapel, jejichž kouzlo spočívá v souhře a jiskření dvou silných osobností a patří mezi ně i Catatonia.
Právě Matthewsová dokáže přirozeně vypíchnout zdánlivě obyčejnou, leč v nejlepším slova smyslu chytlavou melodii z Robertsova pera a vtisknout chytře vystavěným písničkám jedinečnou atmosféru. Stejně jako na předchozích albech se tu nálada přelévá od písničky k písničce. Úvodní baladickou Godspeed střídá rytmická Immediate Circle, zpěvný první singl Stone By Stone či výtečně vystupňované skladby Is Everybody Here On Drugs? a zejména Imaginary Friend s kabaretním pianem a nahořklým textem. Bolest, tu umí vždy jistá Matthewsová odzpívat asi nejpřesvědčivěji.
Catatonia. |
Catatonia. |
Catatonia. |
Catatonia. |
Catatonia. Obal alba Paper Scissors Stone. |