RECENZE: Vládce snů se vrací v Předehře, klidně změní směr čtení stránky

18:57aktualizováno  18:57
Komiksová série Neila Gaimana přichází po více než čtvrtstoletí od prvního vydání s novým příběhem.

Ukázka z komiksu Sandman: předehra | foto: Crew

Díky brilantnímu zpracování, promyšlenému příběhu a odlišnosti hlavního hrdiny se série řadí mezi kultovní díla. Vládce snů, zvaný také Morfeus či Sandman, je téměř antihrdinou odlišným od běžných komiksových supermanů.

Nový příběh Sandman: Předehra je časově umístěn před první díl Preludia a Nokturna. Gaiman se po letech vrátil k Sandmanovi, aby osvětlil, co se stalo před děním prvního dílu, na pomoc si vzal kreslíře J. H. Williamse III., koloristu Davea Stewarta a Todda Kleina, který měl na starosti vzhled písma a textových bublin. I když se od prvního dílu sestava změnila, netřeba se obávat poklesu kvality: předehra se zdařila obsahově i výtvarně.

Gaiman čtenáře okamžitě uvádí přímo do nejnovějšího problému Říše snů. V šesti kapitolách nejde o nic menšího než o záchranu Vesmíru. Morfeus se setká se všemi svými podobami, neboť každý národ si ho představuje jinak, vypořádá se s návštěvou u rodičů i s hvězdou, která zešílela. Místy je tradičně velmi temný, až strašidelný, některé momenty si ponechávají tajemství i prostor pro fantazii čtenáře.

Osobitá kresba

Kresby J. H. Williamse III. děj skvěle doplňují. Například Město hvězd ukazuje krásu světel i šířící se chaos. Williams dokonce v jednu chvíli mění i směr čtení stránky, nutí tak čtenáře otáčet knihou, čímž zprostředkovává zmatenou situaci i pocity Morfea. Nebojí se sáhnout ani po úplně jiném stylu kresby, například v okamžiku, kdy zobrazuje jeho rodiče – Čas a Noc. Stejně tak práce Todda Kleina a česká úprava A. S. Tejnické a Karla Urbana přispívají k výslednému dojmu, každá výrazná postava má svůj styl mluvy i vlastní vzhled bublin.

Sandman: Předehra

autor:

nakladatel: Crew

překlad: Viktor Janiš

224 stran, 799 Kč

Hodnocení: 85 %

Sandman: Předehra se pravděpodobně nestane vrcholem série, ovšem takové ambice ani nemá. Gaiman zkrátka jen s nadšením dovršuje příběh jednoho z nejoblíbenějších hrdinů svých prací. Právě nadšení a radost z tvorby čiší iz těch nejtemnějších stránek díla.

Sandman: Předehra doplňuje nevyřčené záležitosti a snaží se uzavřít i některé otazníky, které v průběhu série vyvstaly. Proto si ji mnohem více dokáže vychutnat čtenář znalý souvislostí Sandmana než nezasvěcený člověk, který právě Předehrou s celou sérií teprve začíná. Pro labužníky navíc nový komiks v závěru přidává rozhovory s tvůrci či ukázky z procesu tvorby. Nicméně jak je u Sandmana zvykem, Předehra možná otevírá více nových otázek, než kolik jich zodpoví.