Kauza Salome (plakát)

Kauza Salome (plakát) | foto: www.studiorubun.cz

Salome podle Petra Kolečka dobře vykresluje generaci zbohatlíků

Letos pětadvacetiletý dramatik Petr Kolečko je výrazným představitelem nastupující generace českého činoherního divadla. Jeho hry Soumrak bohů, Britney Goes to Heaven, Láska, vole či Bohové hokej nehrají získaly již mnohá ocenění a byly inscenované jak unás, tak i v zahraničí. Jeho poslední text – scénickou hříčku Kauza Salome – uvádí pražské A studio Rubín.

Kolečko se inspiroval dramatickou předlohou Oscara Wilda, jež koncem 19. století vyvolala řadu skandálů. Wilde v ní zasazuje příběh Salome a Jana Křtitele, respektive proroka Jochanaana, do dekadentního světa přelomu století, kterému se jízlivě vysmívá, paroduje jej a rafinovaně si hraje s citacemi a odkazy.

Kolečko ve svém textu dělá vpodstatě totéž. Salome je šestnáct let, je dcerou ropného magnáta a může mít, cokoli se jí zachce, třeba i "ochočenýho krokodýla, co se umí vykadit do odpadkovýho koše". Její otec Herodes je ochoten jí splnit jakékoli přání. Z rozmaru a také proto, že jediný, koho nedokáže oslnit svým bohatstvím, je bezdomovec Jochanaan, si Salome přeje k narozeninám Jochanaanovu hlavu.

Undergroundový výkřik

V Rubínu hraje Salome s divokou spontaneitou a oslnivě opulentní naivitou současných barbie nedávná absolvetka DAMU, členka Národního divadla Pavla Beretová. Její úvodní vstup, parodující trendy-dívky současnosti, je šílený jako celá tato generace. Po celou inscenaci dokáže svou postavu udržet v neodolatelně adolescentní, iritující aktivitě a prostoduchosti.

Herodes v podání Ondřeje Pavelky je bohatstvím unaveným otcem, který je na svou dceru eroticky fixovaný. Když mu polonahá zatančí, není schopen jí nic odepřít. Herodias, matka Salome a Herodova žena v podání Aleny Štréblové, je suverénní, zkušenou ženou, která se nenechá jen tak vyvést z míry. Toleruje svému muži jeho oplzlé chování, ale v pravý okamžik se dokáže vzepřít a své postavení si v hierarchii rodiny i společnosti uchovat.

Lukáš Příkazský, jehož v roli Jochanaana alternuje Vojtěch Dyk, je extatický křesťanský vizionář, možná až příliš sebestředný a uzavřený, než aby dokázal být skutečným objektem jakkoli úchylného zájmu Salome. Jeho citace Bible a nekomunikativně autistické chování jsou spíš groteskním šklebem autora než tajemným a nedosažitelným světem, který by Salome přitahoval. Autor tak z jejich dialogů vytěží právě a jen ten výsměch a škleb.

A taková je i inscenace režiséra Daniela Špinara. Je divokým, punkově undergroundovým výkřikem s výraznými prvky současné, otevřeně "drsné" estetiky. V maximální míře využívá jazyk i situace k vykreslení extrémní odosobněnosti a zvrhlosti zbohatlické polistopadové generace X a jejích dětí.

Divák se při ní s chutí zasměje a občas mu zatrne. Jako kdyby projel domem hrůzy. A o víc zřejmě ani autorům nešlo. "Jsme mrtví, to je tak cool..." říká v závěrečné scéně Salome. Jako by tím pojmenovala nejen sebe a Jochanaana.

Oscar Wilde, Petr Kolečko: Kauza Salome
A studio Rubín, Praha, režie Daniel Špinar, premiéra 7. května 2009, délka 60 minut.
Hodnocení MF DNES: 70 %