Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Salcburk očekává další operní skandál

  0:01aktualizováno  0:01
Divadelní festival v Salcburku očekává další skandál. Inscenaci Mozartovy opery Únos ze Serailu uvidí návštěvníci i letos. Její loňskou premiéru museli pořadatelé kvůli hlasitým projevům nesouhlasu dokonce přerušit.

Čtyřiatřicetiletý norský režisér Stefan Herheim ji sice částečně upravil, ale hlavní idey se nevzdal. Původní příběh o skupince Evropanů, zajatých Turky a posléze propuštěných díky osvícenému pašovi Selimovi, nechce autor vyprávět.

Tvrdí totiž, že na to, aby se lidé vzájemně zcizili a uvěznili v hlubinách vlastního já, nepotřebují být zavřeni do orientálního paláce, stačí jim k tomu měšťanský byt. A především, postava Selima je podle režiséra tak neskutečná, že vlastně neexistuje.

Jeho proslovy přebírají ostatní postavy. Režisér navíc dialogy přepracoval, aby podpořil psychoanalytický charakter svého pojetí, zkoumajícího, jak se lze přiblížit k ženě. Herheimův nápad nepostrádá logiku, otázka je, jak ho lze (a zda vůbec) ztvárnit na jevišti.

Nový příběh se odehrává v obývacím pokoji, kde se pohybuje hned několik svatebních párů, mezi nimi i obě zamilované dvojice - Belmonte s Konstancí a Blonda s Pedrillem. Řeší pochybnosti o lásce, věrnosti a vlastní identitě. Mají přitom k dispozici soudobý domácí inventář, včetně žehličky, pračky a sporáku.

V Mozartově opeře však je ještě jedna postava, strážce harému Osmin. Ten v inscenaci vystupuje coby černě oděný páter, jenž pronásleduje hrdiny jako jejich špatné svědomí. Nakonec všechny páry oddá, podle motta celé hry: koho člověk nemůže získat láskou, s tím musí uzavřít sňatek.

Ale to všechno je jen jedna rovina Herheimova vyprávění, protože postavy a situace nabývají mnoha dalších významů. A v tomto labyrintu se nit Herheimovy inscenace ztrácí, až zmizí docela. Režisérovy myšlenky, poskládané jedna přes druhou, nelze sledovat a luštit.

Mozartova opera, kterou Herheim nevyložil novým způsobem, ale jen ji přetížil přemrštěným psychologizováním, si jde svojí cestou, a tak se člověk baví jednotlivými situačními scénkami: třeba tou, v níž rozpálená žehlička poslouží jako zbraň. Jména zpěváků nejsou ani moc důležitá, protože jejich výkony, ač obstojné, rozhodně nedosáhly úrovně, jakou by člověk očekával od nejprestižnější přehlídky světa.

Trochu té muzikantské radosti nakonec obstaral vlastně jen Orchestr Mozartea pod taktovkou rázné britské dirigentky Julie Jonesové. Jak je vidět, i v Salcburku se občas utnou.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mezi hlavní hvězdy 14. ročníku festivalu patřili američtí Ghostface Killah.
Šestnáctý Hip Hop Kemp uvítá legendu. Peníze v hotovosti nepotřebujete

Po multižánrovém Rock for People se do Festivalparku v Hradci Králové stěhuje úzce zaměřená přehlídka Hip Hop Kemp, největší svého druhu v Česku.  celý článek

Trutnoff 2015 - Ondřej Havelka
Byl jsem rockový kytarista, ale jen chvíli, prozrazuje Ondřej Havelka

Známe jej coby swingera a stepaře, Ondřej Havelka si však věří i jako režisér. Svůj filmový debut Hastrman, který vzniká na motivy stejnojmenného románu Miloše...  celý článek

Ivan Král (Metronome festival, Praha, 26. června 2016)
Ivan Král chystá české turné. Nabídne i písně, které hrál s Iggym Popem

Většinou u nás koncertuje jen jednou do roka a jeho živá vystoupení bývají velkým zážitkem. O tom se ostatně mohli přesvědčit například návštěvníci loňského...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.