"Třeba potřebuji peníze nebo se v Anglii nudím, tak jedu pracovat do Ameriky," smála se britská herečka.
Letos přijela znovu: opět jako festivalová královna krásy a opět rozkročená mezi zcela rozdílné projekty. Jen ještě o něco slavnější: zahrála si mezitím ve velkofilmu Trója.
"Za Tróju jsem hrozně vděčná, dala mi fantastickou šanci stát po boku Petera O’Toolea," říká o slavném herci v roli krále Priama jeho filmová snacha, Hectorova manželka Andromaché.
"Ale dělala jsem i jiné věci, třeba snímek o diktátorském režimu na Kubě. Z pochopitelných důvodů se točil v Dominikánské republice a já z něj měla velkou trému, protože jsem se musela rychle naučit španělsky. Ale když mi za to role stojí, zvládnu to," vypráví.
Socialistka a feministka
Právě pracuje na pěti filmech najednou: dokončila životopis Klimt Raoula Ruize, kde je partnerkou Johna Malkoviche, příběh Dokonalé stvoření s kolegou Leem Gregorym, s nímž přijela do Varů, v Prázdném městě potká Adama Sandlera a Liv Tylerovou – a za sebou již má éru experimentů, kdy žila a točila s režisérem Mikem Figgisem jeho Ztrátu sexuální nevinnosti, Hotel či Timecode.
V jednom se nezměnila: dcera politicky angažovaných rodičů, od nichž přejala socialistické a feministické smýšlení, je stále aktivistkou. "V naší rodině stál napravo jen dědeček," vzpomíná vysoká štíhlá dlouhovláska, kterou v patnácti letech objevili jako modelku a dva roky poté, co pracovala v Paříži pro značky Chanel či Yves Saint Laurent, i jako filmovou herečku.
Prosadila se dramatem Ve jménu otce, pak natočila žraločí thriller Útok z hlubin, válečnou Enigmu či životopis malířky Fridy. "Na filmech je skvělé, že zůstanou s vámi, že přežívají léta, ačkoli některé mají pomalejší start," uvažuje.
Hvězda bez manýr
Co se v hereččině životě za čtyři roky změnilo? "Pro mě a vůbec pro ženské hrdinky se proměnil svět filmů. Už se nehledají jen mladičké krásky, ale i osobnosti pro hlubší postavy, výraznější typy a složitější charaktery," věří. Díky šíři svého rozmachu zná obě krajnosti, malé nezávislé snímky i obří velkoprodukce.
"Slečnu Julii jsme dělali šestnáct dnů, Tróju pět měsíců. Timecode, film pro čtyřicet herců snímaný na jeden záběr, se natočil patnáctkrát a ta nejlepší verze pak šla do kina," srovnává herečka a přidává zkušenost, že hvězdný systém kazí vztahy.
"Jestliže se při natáčení mezi herci utvoří kasty, nemohou jít společně do hospody a popovídat si o scénáři, což je škoda. Tam, kde rozhodují peníze, chybějí ony tiché, ale důležité okamžiky, kdy si lidé mohou promluvit."
Saffron Burrowsová zatím stojí mezi oběma světy: je už hvězdou, ale nechová se tak. "Některé celebrity jezdí po světě s fanoušky v patách, ale je-li člověk obklopen penězi, limuzínami, nohsledy a šéfkuchaři, není to dobré pro herectví," prohlašuje herečka, kterou teď čeká další zkušenost: britská romantická komedie.