Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S violou da gamba přichází klid a relaxace

  0:01aktualizováno  0:01
Španělského virtuosa na violu da gamba Jordiho Savalla a jeho soubor Hesperion XXI znala většina posluchačů, kteří přišli na koncert Pražského jara do sálu České národní banky, patrně nanejvýš z vysoce ceněných kompaktních disků.

Setkání tváří v tvář s touto velkou osobností a průkopníkem historicky poučené interpretace staré hudby však předčilo všechna očekávání. Ukázalo se, že nahrávky prostoupené báječně uvolněnou atmosférou nelhaly. Koncert plný svěžesti a živosti měl přímo relaxační účinky, skoro by se chtělo jej charakterizovat jako historickou jam-session.

Savall sám je virtuos, ale i další muzikanti jeho "bandu" jsou znamenití sólisté, například kytarista a teorbista Xavier Díaz-Latorre nebo originální Pedro Estevan, hrající na soustavu starých bicích nástrojů - všichni dostali příležitost předvést své umění.

Savall do programu vybral španělské autory ze 16. až začátku 18. století, tedy oblast středoevropskému posluchači přece jen méně známou. Jediné, čeho se dalo litovat, bylo to, že nemohla přijet Savallova manželka Montserrat Figuerrasová, pozoruhodná zpěvačka s osobitým projevem, která výrazně dotváří nahrávky souboru. V jednom z přídavků ji alespoň zastoupila dcera Arianna, jinak vynikající harfenistka.

Zatímco Savall byl oslnivou novinkou, lipský Gewandhausorchester, který hrál v sobotu a v neděli ve Smetanově síni, je už něco jako stálý host Pražského jara. Nezklamal ani tentokrát, kdy ho řídil mladý dánský dirigent Thomas Dausgaard.

Hudba Antonína Dvořáka, která vyplnila první večer, pochopitelně zněla trochu jinak než v pojetí České filharmonie, ostatně i Gewandhaus je jiné těleso s trochu jiným zvukem, možná ne tak plnokrevným, oblým a vřelým, ale bezesporu vytříbeným. Skladby Karneval, cellový koncert h-moll (s nadaným a zajímavým sólistou Claudiem Bohórquezem) a Symfonie č. 7 se poslouchaly docela dobře. A ještě lépe se následujícího dne naslouchalo symfonickým básním Richarda Strausse Don Juan a Enšpíglova šibalství.

Program uzavřela Symfonie č. 4 Petra Iljiče Čajkovského, autorem popsaná jako "čistě lyrický proces, jako hudební zpověď duše, v níž toho mnoho vykypělo". V dramatickém podání hudebníků z Lipska a energického dirigenta Dausgaarda lyrický proces možná ani tak nebyl přítomen, zato to kolotalo a kypělo jako hrnec plný páry.

Španělský virtuos na violu da gamba Jordi Savall během festivalu Pražské jaro.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vladimír Mišík se synem Adamem ve filmu Nechte zpívat Mišíka
GLOSA: „Večernice“ v duetu Mišíků působí spíš jako reklamní trik

Pro film Bajkeři vznikl duet Vladimíra Mišíka se synem Adamem. Nazpívali otcův legendární hit Variace na renesanční téma a vyvolali tím vášnivé polemiky. Což...  celý článek

Marián Varga
Zemřel Marián Varga, varhaník legendární slovenské kapely Collegium Musicum

Hudebník, skladatel a jeden z nejvýraznějších československých hráčů na Hammondovy varhany zemřel ve středu ráno po dlouhé nemoci. Informaci potvrdila Jana...  celý článek

Václac Neckář a kapela Bacily
K Sázavě lákal Neckář, do Milovic elektronika. Známkujte festivaly

Ukrajinská poprocková zpěvačka a někdejší vítězka soutěže Eurovize Ruslana nebo Thomas Anders z Modern Talking patřili k účinkujícím na Sázavafestu, jež se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.