Richard Krajčo (Kryštof)

Richard Krajčo (Kryštof) | foto: Filter - Jana Kusalová

Rubikon se zrodil z Krajčovy milostné kocoviny

  • 5
Natočit album je běh na dlouhou trať. Kryštof začal na Rubikonu pracovat záhy po vydání předchozí desky Mikrokosmos.

Na konci roku 2004 Kryštof oslavil na koncertě v Havířově deset let existence. Z pultů obchodů mizel kritikou ceněný Mikrokosmos, kterého se do dneška prodalo na dvacet tisíc kusů. A lídr kapely Richard Krajčo byl zamilovaný do zpěvačky a bývalé modelky Ivy Frühlingové, s níž se seznámil během natáčení.

Začalo to láskou
Během loňského jara, kdy Kryštof na svém prvním velkém turné obrážel tuzemské haly, se pár sblížil natolik, že v srpnu byla svatba. Zamilovaný Krajčo napsal a nahrál ve svém domovském studiu na podkrkonošském statku v Hostinném skladbu Chmýří, první příspěvek na budoucí album Rubikon.

Jenže brzy po svatbě to mezi ostře sledovanou dvojicí začalo skřípat. Věčně zaneprázdnění a na cestách se míjeli. Krajčo na podzim koncertoval s kapelou, aby propagovali koncertní album Kryštof ži(v)je, natáčel film Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště, hrál v Národním divadle. Manželství zkrachovalo. „Slíbil jsem si, že o tom nebudu mluvit. Zažila se mnou rok a půl herce a muzikanta, věděla, koho si bere, ale zřejmě to nedomyslela,“ ohlíží se zpěvák.

V tu dobu už bylo rozhodnuto, že kapela musí do konce roku odevzdat nové album. Na kapelu Kryštof, která stála před podpisem nové smlouvy, si myslela všechna důležitá tuzemská vydavatelství a házela udičky v podobě lákavých finančních nabídek. Kapela však odolala a zůstala věrná domovskému labelu Escape spadajícímu pod mamutí firmu EMI, kde podepsala exkluzivní kontrakt na tři desky včetně jednoho výběru největších hitů.

„Přistupujeme ke Kryštofovi jako ke každé jiné kapele u Escape a necháváme jim maximální tvůrčí svobodu. Samozřejmě jsme nabídli lepší podmínky, než měli doposud, a snad svou roli sehrály i osobní vztahy a dosavadní výtečná spolupráce,“ podotýká Libor Lisý, jenž před šesti lety nabídl kapele možnost vydat debut Magnetické pole.

Hity z chaty a garsonky
Krajčo, který na předchozích albech skládal devadesát procent repertoáru, důrazně vyzval zbytek kapely, aby se více zapojil do autorské práce. „Upozorňoval nás na to při každé desce. Při práci na Mikrokosmu měl strach, že se úplně vyprázdnil a další deska už nebude. Říkal jsem mu, že vždycky donese nějaké nápady, prostě si vezme kytaru a bude brnkat,“ říká baskytarista Nikolaj Atanasov Arichtev, společně s Krajčem jediný, kdo pamatuje úplné začátky Kryštofa.

Tentokrát kapela poslechla a při soustředění na Ostravici v Beskydech každý přinesl několik nápadů. „Měli jsme tam bečku, grilovalo se a probíraly se písničky. Byli jsme tam jen čtyři dny, ale kupodivu to stačilo,“ směje se saxofonista Nikos Petros Kuluris. Pro srovnání - před Mikrokosmem se kapela trápila dva týdny v Krušných horách.

Krajčo si skladatelské soužení odbyl od ledna do března. Ve vinohradské garsonce se léčil z milostné kocoviny, učil se obtížnou roli Richarda III. a z kytary loudil nové nápady. Jako vždy v moll. Tragická historická postava se na Rubikonu neobjevuje, i když... „Je tak odporný, že o něm nejde zpívat. Ale v té době třeba vznikla temná Jízda v protisměru, což není klasická písnička, ale spíše načrtnutý obraz bez nosného bodu, plný emocí,“ líčí Krajčo.

Zvukové běsnění alá Radiohead je ovlivněno vztahem s Frühlingovou, stejně jako další hit Lampion. Osobní text ke gradující baladě si Krajčo složil sám, ale jinak na Rubikonu hodně spolupracoval s Tomášem Rorečkem. „S Tomášem jsme si padli do noty a ani není vidět, že text třeba psali dva lidé. Spolupráce je pro mě velké okysličení,“ přiznává Krajčo.

Bratislavský deníček
Na konci dubna se Kryštof zanořil do studia La Creative na bratislavské Kolibě, kde za pomoci spoluproducentů Slava Solovice a Milana Adamce začal vznikat Rubikon. Pro fanoušky kapela na svých stránkách, mimochodem oceněných cenou Anděl za nejlepší hudební web, přichystala speciální rubriku, v níž se snažila pravidelně informovat, jak se natáčení vyvíjí.

„Všechny vás moc zdravíme z Bratislavy. Zrovna jsme dobubnovali devátou věc a na zítra nám zbývají už jen tři věci. Spoustu nápadů jsme vymysleli přímo na místě. Trošku jsme experimentovali s rytmikou a myslíme si, že výsledek je opravdu moc zajímavý,“ hlásili během druhého dne basák Nikolaj s bubeníkem Jakubem Dominikem.

Netočilo se v kuse, protože Krajčo musel odjíždět hrát divadlo, navíc byly domluveny i nějaké koncerty. Na harddisku postupně nabývaly stopy rytmiky, kytarové party Evžena Hofmana, Krajčův zpěv, dechy a pasáže jednotlivých hostů. Ondřej Brzobohatý natáčel piano pro Potok lávový těsně před půlnocí, pozvání po rozmýšlení přijal i hiphoper Marpo, který narapoval kus Sněhurek. A něžný hlas herečky Danici Jurčové obohatil divadelního Revizora.

„Máte se na co těšit. Nedrželi jsme se při zemi a šli do toho natvrdo. Tak uvidíme. Bratislavu dnes opouštíme a veškeré práce se stěhují do Prahy do studia Soudsqaure, kde už jsme míchali Mikrokosmos a Ži(v)je,“ loučil se 30. května Krajčo ve webovém deníčku.

Kostky jsou vrženy
Míchačka Rubikonu, o kterou se postaral Tomáš Zubek společně s Krajčem, zabrala celý červen a červenec. Album se rodilo dlouho dopředu, aby bylo dost času na přípravu bookletu či videoklipu, který i tak vznikal až na poslední chvíli v říjnu. „Richard chtěl režiséra Jakuba Koháka. Už někdy před prázdninami se dohodli na scénáři, jenže pak se na Jakuba muselo kvůli jeho vytížení čekat,“ líčí Libor Lisý z EMI.

Kryštof přes léto hrál po festivalech i na samostatných koncertech, během nichž z nové desky hrál jen titulní singl (mimochodem inspirovaný Krajčovou aktuální přítelkyní Martinou Poulíčkovou). Nové písně poodhalil až na dvou malých zářijových koncertech v plzeňském klubu Pod lampou a v pražském Divadle Kolowrat. „Rádi bychom s celou kapelou příští rok odjeli akustické turné po divadlech a skončili v Praze v Národním divadle,“ prozradil mimo jiné.

Nyní je však na programu koncertní šňůra k Rubikonu. V těchto dnech se finišuje s přípravou scény. Hotová musí být už před koncem října, kdy Kryštof začne v Litvínově zkoušet na turné. „Chtěli bychom ji pojmout ve tvaru kostky a nějak si s tím pohrát, s odkazem na Caesarovu větu Kostky jsou vrženy, kterou pronesl při překročení Rubikonu,“ líčí Krajčo.

Vše naostro vypukne 4. listopadu v Plzni. Z nové desky bude kapela hrát na koncertech sedm skladeb, a než se turné přes dalších devět měst dovalí 9. prosince do pražské T-Mobile Areny, třeba se alba prodá vysněných 40 tisíc nosičů. „To bych radostí plakal,“ přiznává Krajčo.