Umělecká poradkyně festivalu Eva Zaoralová

Umělecká poradkyně festivalu Eva Zaoralová | foto: Dan Materna, MAFRA

Jak se pětadvacet lahůdek z Cannes dostane až do Karlových Varů

  • 0
Dlouholetá umělecká ředitelka a nynější poradkyně karlovarského festivalu Eva Zaoralová má na starosti hlavně díla evropských filmových velmocí, Francie a Itálie. Z programu 49. ročníku, jenž začne zítra, doporučuje třeba komedii o mafii.

Celý rok jezdí z festivalu na festival, aby pro Vary vyhlédli zajímavé novinky. Eva Zaoralová je z oddělení programu nejzkušenější a jako specialistka na románské země se podílí na letošním unikátu: do Varů jede pětadvacet filmů z květnového Cannes.

Jak se právě letos povedlo získat nejsilnější kolekci?
Zčásti  proto, že tentokrát mezi oběma festivaly bylo více času, letos Vary začínají později. Ale hlavně je to výsledek koordinované organizace. Každý z nás se zaměřil v Cannes na jistou sekci, čili Karel Och, Ivana Novotná a já jsme "nakoukali" velké množství filmů. Z nich se snadno sestavil seznam těch, které přicházely v úvahu. Další fázi představovalo vypjaté úsilí všech, kdo si bez ustání psali s majiteli práv. Nejprve aby dosáhli jejich souhlasu s uvedením filmu ve Varech, posléze aby je přiměli poslat včas nezbytné podklady a údaje.

Stojí festivalová diplomacie na dlouholetých kontaktech?
Opravdu se za ta léta povedlo vybudovat síť kontaktů se zahraničními firmami i našimi distributory. Osobní známost vždy pomáhá, když víte, koho oslovit, a už se jistý čas znáte, usnadní to komunikaci.

Vaší doménou jsou Itálie a Francie, co z jejich letošní karlovarské nabídky doporučíte?
Ač letos nemáme soutěžní film z Itálie, přijede odtud několik zajímavých tvůrců. Například Pierfrancesco Diliberto, doma velice populární pod uměleckým jménem Pif, od něhož uvedeme velmi úspěšný celovečerní debut Mafie vraždí jenom v létě. Kombinuje styl charakteristické italské komedie s citacemi tragických momentů nedávných dějin, zaznamenávajících zločiny mafie. Upozorním i na  film, který natočila slavná francouzská herečka Fanny Ardantová, kdysi múza Françoise Truffauta. Jmenuje se Naléhavé rytmy a autorka jej uvede spolu se svým neméně slavným italským kolegou Frankem Nerem, jemuž svěřila jednu z rolí. Hrdinkou je žena, která pro lásku obětovala slibnou hudební kariéru a v kritickém okamžiku manželství jí zmítají pochybnosti i žárlivost. Hraje ji Italka Asia Argento, dcera známého mistra hororů Daria Argenta, který byl hostem Varů. Rovněž jeho dcera přijede, ale coby režisérka jednoho z filmů z Cannes. Má název Nepochopená a obsahuje stopy jejích vlastních prožitků.

Za dvacet let práce pro Vary se proměnil nejen festival, ale i psaní o filmech. Jakou roli v éře laických blogů hraje třeba časopis Film a doba, který jste kdysi vedla?
Časopis Film a doba sice už dávno není měsíčníkem a vychází dost nepravidelně, ale rozhodně si udržuje odbornou úroveň, pro niž  byl  vždy ceněn doma i v zahraničí. Třeba dvojčíslo, které právě vychází a bude k mání i ve Varech, obsahuje mimo jiné úvahu o filmech Věry Chytilové, studii o hororových pohádkách Juraje Herze, rozhovory s Janem Hřebejkem a Radimem Špačkem i referáty z Berlína, Rotterdamu či Cannes. Předplatné lze nově objednat na www.predplatne.cz.