Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf Rock for People: Gott byl neopakovatelný a přitom chtěl jen pivo

  10:58aktualizováno  10:58
Festivalovými branami na Rock for People prošlo za čtyři dny třicet tisíc lidí. Díky vlídnému počasí byl devatenáctý ročník mnohem úspěšnější než loňský. Ředitel festivalu Michal Thomes by napříště ve Festivalparku rád viděl víc Hradečáků. Zároveň připouští, že prožít festival není levný špás.

Michal Thomes (na snímku) už chystá dvacátý ročník festivalu. | foto: netreporters.org@rockforpeople

Bylo by nespravedlivé měřit letošní festival na hradeckém letišti jen euforickým přijetím Karla Gotta. Přesto nelze začít jinak.

"Každý ze zhruba 15 tisíc návštěvníků jeho koncertu si, věříme, odnesl silný zážitek. Snad nic neprozradím, když řeknu, že podobně tomu bylo i u samotného Karla Gotta. Publikum dokázalo vytvořit nejbouřlivější a přitom maximálně vstřícnou kulisu v Mistrově padesátileté kariéře. Podobná bomba se ale opravdu nemůže opakovat," říká ředitel Rock for People Michal Thomes.

O festivalu se často v médiích mluvilo jako o Gott for People. Není vám líto, že někteří zahraniční interpreti zůstali ve "slavíkově" stínu?
V určitých médiích snad, šlo však o média, která se Rock for People nevěnovala nikdy nebo jen okrajově. Masmédia zaměřená na hudbu, životní styl nebo mladé lidi však žádné zahraniční hvězdy neopomněla. Od počátku jsme věděli, že angažování Karla Gotta vzbudí mediální horečku - že však o skvělém koncertu budou nadšeně referovat i všechna německá média nebo komplet celoplošné stanice u nás, to nás příjemně překvapilo. Přitom když použiji mediální zkratku, ten kontrast mezi interpretem Včelky Máji a potetovanou částí návštěvníků je pouze zdánlivý: všichni vycházejí z poctivého, řízného rokenrolu.

Která ze zahraničních kapel byla podle vás nejlepší?
Bylo jich mnoho, ale v zásadě se potvrdily všechny naše předpoklady. Velkou a říznou rockovou show předvedli Queens Of The Stone Age. Šílenství Amanda Palmer. To, jak pracovat s publikem, pak Thirty Seconds To Mars. My měli radost z každého spontánního setkání v areálu, kdy festival si mezi lidmi, bez ochranky a předsudků, užívali naplno hudebníci ze skvělých Foals a Klaxons nebo mladičká Chloe Howl.

Rád bych ještě vyzdvihl hangárovou Showcase stage, na jejímž programu jsme spolupracovali s vynikajícími zahraničními festivaly The Great Escape a Reeperbahn Festival. Vesměs všechny kapely odjely nadšené a tuto spolupráci hodláme rozvíjet. Pro mě osobně právě tu vystoupila jedna z nejzajímavějších kapel festivalu Young Fathers.

Měly hvězdy nějaké zvláštní požadavky?
Letošek byl v tomto ohledu výjimečně skromný. Dokonce i Thirty Seconds To Mars, které předchází pověst potížistů a manýristů, se chovali velice střídmě k nám a skvěle k fanouškům. V porovnání s prosbou o jedno vychlazené pivo po koncertě, již vznesl Karel Gott, jsou však všichni stejně dost rozmazlení.

Nejvíce kritiky se sneslo na výpadky zvuku na krytých pódiích, třeba při koncertu Bloc Party i Papa Roach. Co bylo jejich příčinou?
Smůla. Dodavateli vyhořely dvě nové elektrocentrály. Naši technici to přirovnávají k situaci, kdy vám zničehonic přestane jet auto, které si čerstvě odvážíte z prodejny. Přitom právě tyto centrály využívají největší akce u nás i v Evropě. Hloupé je, že se podobným situacím nedá předcházet, pouze řešit, nastanou-li. Může mě těšit jen to, že řešení z naší strany přišlo v řádu minut.

Víte ještě o nějakých chybách, které je příště potřeba odstranit?
Musím to zaklepat, ale bylo jich opravdu minimum. Víme o šlendriánu v podobě neshrabaného sena pod stanovým městem, kolísavé kvalitě zvuku, zbytečně komplikované organizaci před vstupem do Festivalparku. To jsou ale opravdu dílčí detaily.

Loni jste zažili vichřici. S čím byly největší problémy letos?
Akce pro 30 tisíc lidí neustále přináší nové výzvy a problémy. Po devatenácti letech zkušeností už si ale neklademe otázku, jak je řešit, ale jak rychle je vyřešit. Narážím tím zejména na nedostatečnou kapacitu počínaje vodou a konče nestálým napětím v elektrické síti.

Existují statistiky, kolik procent vašich návštěvníků je z východních Čech?
Ano, máme interní průzkumy a výsledky jsou dost žalostné. I když letos čísly dost zahýbe poslední den, kdy jsme lidem z Hradce a okolí nabídli vstupné opravdu za hubičku, nedostáváme se přes 10 procent. Vysvětlení je jediné: i když jsme zde sedm let, místní obyvatelé přijímají Rock for People mnohem pomaleji, než bychom si přáli nebo než by odpovídalo akci s celoevropským přesahem. Ale to je možná náš problém, který můžeme vyřešit jen poctivou prací a komunikací s Východočechy.

Na odlehčenou ale dodám, že statistiku trochu uměle navyšujeme o hradecké seniory, z jejichž návštěv se už stala hezká tradice. Letos jich na Karla Gotta přijelo sto padesát a snad si odvezli výjimečný zážitek. Předesílám, že k nám samozřejmě jezdí zadarmo a dostává se jim speciální péče. Moc si této spolupráce vážíme! (o zážitcích seniorů si přečtěte zde)

Máte plán, jak chcete počet Východočechů na festivalu zvýšit, čím je přilákat?
Samozřejmě, rádi bychom se dobrali stavu, kdy lidé z východních Čech budou tvořit třetinu spektra publika Rock for People. Už jsem zmínil pobídku v podobě vstupného za 299 korun na poslední den festivalu s Kryštofy, Pražským výběrem, Tomášem Klusem nebo Kabáty. Ta platila pro držitele Městské karty Hradce Králové. Pro ostatní lidi z regionu byla vstupenka za 390 korun. Pravidelně také zveme místní kapely a umělce. Letos sklidila velký ohlas například Filharmonie Hradec Králové s programem zaměřeným na Beatles. Skvělé vystoupení!

Proč jsou pro vás návštěvníci z Královéhradeckého a Pardubického kraje důležití?
Protože by měli být nejloajálnější a "držet" festival i v době, kdy se mu nedaří. Protože by na něj měli být hrdí a šířit jeho dobrou pověst stejně, jako to činí třeba Ostraváci s Colours. Říkám to nerad, ale z Hradce máme pocit trochu jiný. I když se situace velmi pozvolna mění, neustále od zahraničních kapel slýcháváme do telefonu: "Fakt jsme přijeli do správného města, kde je váš festival? Vždyť je tady pusto a prázdno."

Festival je pro návštěvníky dost finančně náročný. Opět se objevily hlasy, že občerstvení je v areálu předražené, když třeba pivo desítka stálo 35 korun.
Uznáváme, že prožít festival na plné pecky pět dní může být klidně otázkou šesti sedmi tisíc korun. Ale víme i o lidech, kteří rozumně kupují lístky i kemp v předprodeji za nejnižší ceny a jejichž cesta za neopakovatelnými hudebními zážitky je lemována rohlíky, paštikou a lahví obyčejné vody. Festival naší velikosti a hodnoty programu nelze poměřovat optikou výčepu na koupališti nebo vesnické tancovačce.

Srovnejme to s Německem nebo Rakouskem, kde lístek na v podstatě tytéž kapely stojí 2 500 až 3 000 korun a cena piva neklesá pod 3-4 eura za třetinku. Nechceme a ani nemůžeme jít cestou levného piva. Už proto, že náklady na provoz celého výčepního hospodářství na zelené louce jsou extrémně vysoké. Rock for People není festivalem s průměrnou spotřebou deseti půllitrů na hlavu - na to máme dost vysoké vstupné a lidé si chtějí za své peníze co nejvíce užít.

Překvapivě strmě ale stoupá spotřeba beermixů a speciálů, které jsou v nabídce nejdražší. V kontextu dalších festivalů jsou ceny od Staropramenu naprosto standardní, šíře a kvalita vysoko nadstandardní. Oceňují to zahraniční návštěvníci i kapely, snad to časem uznají rovněž tuzemští fanoušci.

Mnoha návštěvníkům se nelíbí ani to, že v ceně vstupenky na festival není zároveň vstup do stanového městečka, za který musí navíc platit minimálně kolem 400 korun. Co byste jim vzkázal?
Je opět výmluvné, že už v předprodeji se vyprodal nejdražší kemp s rozšířenými službami, stejně tak je v termínu festivalu problém sehnat pokoj v hotelu nebo penzionu. Z toho plyne, že mnoho návštěvníků využívá ubytování mimo klasický kemp. Už před lety nám přišlo unfair nechávat platit kemp i je. Proto je cena oddělená a za kempování či parkování platí jen ti, kteří je skutečně využívají. V tom se lišíme od mnoha srovnatelných festivalů.

Podotýkám, že my jako pořadatelé si musíme tyto plochy pronajímat a platit za vše, co souvisí se servisem pro ubytované. Nicméně uvedená cena 400 korun se týkala jen pobytu po celou dobu festivalu, jinak byla cena 80 korun za den v předprodeji. Pro příští rok ale určitě vyčleníme i část kapacit pro lidi, kteří přijedou jen na jeden den. To je nový trend, na který musíme reagovat.

Loni skončil kvůli vichřici festival ve ztrátě, letos asi dopadne mnohem lépe. Existuje předběžný odhad?
I když letos překvapivě polovinu všech prodaných vstupenek tvořily ty jednodenní, letošním ročníkem jsme dali jasně najevo, že jsme z loňského "Mordoru" vzešli mnohem silnější, lépe organizovaní, pronávštěvnicky orientovaní, což se týká i bezpečnosti.

Aktuálně jsme ve stadiu, kdy mi denně na stole přistává několik desítek faktur, takže bilanci mohu jen odhadovat. O zisku nemůže být řeč, ale pomohla nám i zvýšená dotace hradeckého magistrátu. Té si moc vážíme, vnímáme ji jako další krok k užšímu partnerství. Díky ní jsme mohli zase o něco posílit kyvadlovou dopravu, hasiče nebo rozšířit areál a odlehčit tak komunikacím mezi areálem a městem o zaparkovaná auta.

Přípravy na nový ročník začínají vždy první den po konci toho aktuálního. Můžete něco z plánů na rok 2014 přiblížit už teď? Chystáte opět nějaké dramaturgické perličky, jako byl třeba Gott, Heidi Janků nebo Kabát s Big Bandem?
Díky, že si všímáte tohoto dramaturgického trendu. První koncepci dalšího Rock for People, který bude slavit 20. narozeniny, chceme mít hotovou do konce července. Víme, že se ve všech směrech osvědčila obří krytá scéna, naopak kreativněji chceme pracovat se zbytkem areálu.

České kapely budou mít v programu místo vždy, ale přednost budou dostávat opravdu ty, které našim návštěvníkům nabídnou něco výjimečného, exkluzivního. I tak ale budeme postupně zvyšovat podíl zahraničních skupin. Ty náš festival definují nejlépe.

Podívejte se, jak Karel Gott pobláznil fandy na Rock for People:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.