Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

K české hudbě jsem měl vždycky respekt, říká dirigent Fabio Luisi

  16:39aktualizováno  16:39
Muž, který v neděli na Dvořákově Praze provede Verdiho Requiem, už řídil řadu představení přenášených z Metropolitní opery v New Yorku do kin. Ital Fabio Luisi je navíc jejím hlavním dirigentem.

"Neumím česky, proto jsou dlouho odmítal dělat české opery. Filharmnonii však znám," říká Fabio Luisi. | foto: http://fabioluisi.net

Kromě toho, že se čtyřiapadesátiletý rodák z Janova pohybuje v nejužším vedení Metropolitní opery, je také hudebním ředitelem Curyšské opery a má i četné další závazky. Mezi nimi také nynější debut s Českou filharmonií.

Dá se pozice, již zastáváte v Metropolitní opeře, považovat za vrchol kariéry operního dirigenta?

Tato scéna je přirozeně jednou z nejlepších na světě a má patrně nejlepší operní orchestr světa. Takže pracovat tam je skvělé. Nemyslím ve smyslu kariéry, ale kvality. Umělecká úroveň, jíž mohu v Metropolitní opeře dosáhnout, je mimořádně vysoká.

Jaký je po několika letech ohlas přenosů do kin? Nepřestávají lidé chodit do divadla?

Nemyslím si to. Dostáváme spoustu reakcí od lidí z různých měst, kde není opera. Ti jsou nám vděčni, protože aspoň takto mohou navštívit operní představení. A mnozí mi dokonce sdělili, že začali být zvědavi na živé divadlo.

Původně jste studoval klavír. Co vás přivedlo k divadlu?

Jako velmi mladý klavírista jsem pracoval také se zpěváky a ti mne uvedli do světa opery. Poznal jsem, že v tomto prostředí chci zůstat. Začal jsem tedy studovat dirigování. V Itálii jsem potkal svého budoucího učitele Milana Horvata. Působil v rakouském Grazu, a tak jsem se tam za ním rozjel.

Co pro vás znamenal pobyt na sever od Alp?

Ve střední Evropě jsem se naučil německý jazyk a seznámil jsem se s důležitým symfonickým repertoárem německy mluvících zemí, s autory, jako je Bruckner, Brahms, Mahler. To všechno bylo pro mne velmi důležité.

Dirigujete i opery od Wagnera. Jaký k němu mají v současnosti vztah italští operní diváci? Rozumějí mu?

Málokdo v Itálii hovoří německy a to je v tomto případě skutečně problém, překážkou je i délka Wagnerových oper. Ještě v prvních desetiletích dvacátého století se Wagnerovy opery dělaly v Itálii v italštině a s italskými pěvci. Tato tradice postupně vymizela, což je podle mne špatně. Mělo by se u nás začít s renesancí Wagnerových oper a uvádět je opět v italštině.

Objevil jste pro sebe také českou hudbu?

Vždycky jsem k ní měl respekt, mnohokrát jsem dirigoval symfonie Antonína Dvořáka, jeho violoncellový i houslový koncert. Protože ale neumím česky, tak jsem dlouho odmítal dělat české opery. Až minulý podzim jsem udělal výjimku a v Curychu jsem nastudoval Janáčkovu Jenůfu. Bylo to pro mne velké překvapení, i když jsem Janáčka znal už předtím. Zamiloval jsem si toto dílo. A samozřejmě znám Českou filharmonii, pamatuji se, že když jsem byl dítě, měli jsme doma její nahrávky. Je to těleso s dlouhou významnou tradicí.

Verdiho Requiem se už někteří divadelníci pokusili uvést scénicky. Slyšíte v něm také jevištní drama?

Je pravda, že Verdi nevěřil v Boha, ale měl obrovský cit pro duchovno. Requiem je tudíž rozhodně především spirituální dílo.

V Praze budete toto dílo dirigovat v katedrále svatého Víta. Co si myslíte o uvádění velkých duchovních děl v akusticky problematických prostorách církevních staveb?

Kostel přirozeně nikdy nebude perfektním koncertním sálem. Jsou ale díla, která v sobě mají velkou spiritualitu, jako je právě Verdiho Requiem nebo Beethovenova Missa solemnis, ale třeba i Brucknerovy symfonie. A provádět je v duchovním prostředí je myslím správné. Nemůžeme brát akustiku za jediné východisko, musíme také vzít v potaz význam díla. A slyšet Requiem v krásném velkém kostele nám usnadní pochopit jeho hloubku.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Trutnoff 2015 - Ondřej Havelka
Byl jsem rockový kytarista, ale jen chvíli, prozrazuje Ondřej Havelka

Známe jej coby swingera a stepaře, Ondřej Havelka si však věří i jako režisér. Svůj filmový debut Hastrman, který vzniká na motivy stejnojmenného románu Miloše...  celý článek

Mezi hlavní hvězdy 14. ročníku festivalu patřili američtí Ghostface Killah.
Šestnáctý Hip Hop Kemp uvítá legendu. Peníze v hotovosti nepotřebujete

Po multižánrovém Rock for People se do Festivalparku v Hradci Králové stěhuje úzce zaměřená přehlídka Hip Hop Kemp, největší svého druhu v Česku.  celý článek

Skupina Master´s Hammer triumfovala ve čtrnáctém ročníku hudebních cen Břitva.
Brutal Assault je vyprodaný. Zahrají Emperor a po letech Master’s Hammer

Pořadatelé metalového festivalu Brutal Assault poprvé v historii hlásí vyprodáno. Hudební přehlídka, která se koná od středy do soboty v areálu vojenské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.