Jednotlivým literárním oborům budou věnovány čtyři nadcházející svazky. Atlantis vydá Rotreklův román Světlo vychází potmě. Prózy, eseje a rozhlasové hry pojme kniha Podezřelá krajina s anděly. Spisovatelovy paměti mají pracovní název Hnízda stromu, který odchází. Výběr z publicistiky, ro
|
Takže: 3 (1987 - 1989)
Visí to slovo povisuté nad povislým balkónem s balustrádou která zpytuje paměť neobouvajících se atlantů Na smirkový papír píše - Dnes mě fotografoval telecí Kentaur Santa Clara hledí z plechu nepamětné kuchyně v níž ve žlutých hrncích vařím nepamětné křečky s otazníkem nad řeckým ypsilonem Názor (1974) Kdyby zvonek konvalinky netloukl na poplach při svém odcházení uvěřil bych mu i když ani mráz svou tvrdou gumou nevymaže rozprostřený jed 16.35 SEČ |
"Autor první svazek Spisů, nazvaného podle jedné z jeho sbírek, uspořádal do deseti oddílů," poznamenala editorka Jana Uhdeová. Rotrekl zařadil do objemné knihy veškerou tvorbu z let 1940 až 1999. Sebrané spisy tak představují i literární satisfakci pro autora, který strávil třináct let v žaláři a celých čtyřicet roků nemohl oficiálně publikovat. Soubor Nezděné město výmluvně předznamenává nová báseň datovaná 6 - 8 - 2000 - 17.30 SEČ. Na minutu přesné datace ilustrují jednu z originalit básníka, jehož projev osciluje mezi barokně romantickým cítěním a katolickou vírou.
Jak se literární odborníci shodují, bude to nejenom mimořádný rozsah Nezděného města, ale právě Rotreklův jedinečný básnický styl, který bude čtenářským oříškem. "Zatím jsem pochopil nanejvýš dvě třetiny textu. A možná, že si to jen namlouvám, " konstatuje ve svém hodnocení knihy literární kritik Antonín Měšťan. "Intelektualitu jeho veršů ještě prohlubuje značná frekvence biblických a kulturněhistorických symbolů, odkazů a citátů," píše literární historik Jaroslav Med.
Rotrekl ve svých často až surreálných vizích experimentuje s jazykem. A tak v řadě jeho básní narazí čtenář na úryvky v latině, španělštině, němčině, angličtině či francouzštině. Brněnský básník a publicista Pavel Švanda ve svém kritickém hodnocení upozorňuje, že podobné momenty "nejsou výrazem makaronských libůstek vzdělance, ale důsledkem pocitu sounáležitosti s širší evropskou tradicí."
Kniha v hliněně hnědém přebalu s Chagallovým obrázkem nabízí čtenáři nebývale důkladnou a bedlivě komentovanou pouť Rotreklovým básnickým dílem. Sám autor spolu s editorkou Janou Uhdeovou opatřili svazek seznamem názvů a incipitů a mimořádně pečlivou ediční poznámkou.
Z pomyslného čtenářského zakletí tak řadu básní vysvobodí zápisy a komentáře k jednotlivým básnickým sbírkám. "Zaznamenal jsem pro čtenáře zvláštnosti vzniku svých sbírek, dané nepřirozeným životním stylem, který jsem si zvolil: v okupaci německé, v pozdějších převratech, vězeních, koncentračních táborech, revolucích, pseudorevolucích, v okupaci sovětské a v dvacetiletém disidentském období," připojuje Rotrekl.
Pečlivá reedice textů dovedla básníka k prohlášení, že všechny kritické úpravy v tomto svazku považuje v budoucnu za naprosto závazné.
Zdeněk Rotrekl vydal ve čtyřicátých letech tři básnické sbírky: Kyvadlo duše (1940), Kamenný erb (1944) a Pergameny (1947). Byl totálně nasazen. Léta 1949 až 1962 strávil v žaláři v důsledku vykonstruovaného procesu s vysokoškolskými funkcionáři. Původní ortel trestu smrti mu byl změněn na doživotní žalář. Sotva se v roce 1968 dočkal občanské rehabilitace, byla mu hned v roce 1969 zakázána opět publikační činnost. Jeho díla vycházela v samizdatu či v exilu. Všech jeho osm takto vydaných sbírek vyšlo kromě Nezděného města (1971) v devadesátých letech. V roce 1996 pod značkou nakladatelství Melantrich vydává svazek poezie Cestovní klínopis.
První svazek sebraných spisů Zdeňka Rotrekla představuje autorovo kompletní básnické dílo