Už před premiérou prohlásil Martin Kukučka, že jejich nová režie, kterou připravil opět s Lukášem Trpišovským v zavedeném duu SKUTR, bude erotický sen, který se překlopí v noční můru.
Úvodní minuty jejich Romea a Julie však zmíněný erotický sen vykreslují v trochu zvláštním světle. Herecký soubor se známými tvářemi (Dana Batulková, Saša Rašilov, Jiří Vyorálek) při první scéně jen dovedně skotačí v čele s vrchními transsexuálními šašky večera, Merkuciem Petra Vančury a Benvoliem Jana Ciny.
Režiséři zjevně hlavně na Vančuru naložili úděl nositele prvoplánového humoru, který zde však čpí zbytečnou sprostotou a vzhledem k malé reakci publika vyznívá hodně do prázdna. Větší nadšení sklízí chůva Nadi Konvalinkové či hysterická Kapuletová v podání Lenky Krobotové.
Křečovitý humor však jen zbytečně oddaluje to, v čem jsou režiséři nejsilnější, tedy poetické obrazy podtržené vhodně zvolenou hudbou a doplněné pohybovými kreacemi. Poprvé si je diváci užijí až se scénou maškarního plesu Kapuletů, který je vtipně podán jako jižanská diskotéková „tucárna“. S těkavou hudbou v zádech se Romeo (Jan Sklenář) a Julie (Marie Poulová) poprvé setkávají a režisérům se daří budovat romantickou atmosféru i v paradoxu s přímočarými gesty mladé dvojice.
SKUTR pojal největší romantický příběh v moderním duchu dnešní klipovité mládeže, což nejlépe dokazuje pozdější ikonická scéna s balkonem. Zatímco Julie leží v posteli a ze spánku exaltovaně hláskuje Romeovo jméno, on leze po sloupu a křičí „Láskááá“. Jejich komunikace skvěle odráží současný svět. Před jednoduchá hesla, která by si jejich současní vrstevníci místo vyřčených slov ťukali ve facebookových messengerech, totiž stačí jen dosadit hashtagy či je prolinkovat a nasdílet.
Romeo a JulieLetní shakespearovské slavnosti premiéra 25. června 2015 režie: SKUTR hrají: Tereza Voříšková / Marie Poulová, Jan Sklenář, Naďa Konvalinková, Saša Rašilov, Petr Vančura, Lenka Krobotová, Jiří Vyorálek, Jakub Gottwald, Michal Sieczkowski, Jan Cina, Miroslav Zavičár, Martin Sláma, Dana Batulková |
Slibovaná noční můra druhé poloviny potěší. Děj neodbíhá, více se drží Shakespeara a s pomocí skvělé hudby, která si dovolí i krátký Prokofjevův motiv, buduje nádhernou atmosféru vrcholící dobře podaným finále v hrobce překvapivě zabudované do scény.
Jan Sklenář vytvořil s Marií Poulovou zajímavou a uvěřitelnou ústřední dvojici. Hlavně Julie je klátivou chůzí v kontrastu s růžovými šatičkami a motýlími křídly vystižena jako nejistá čtrnáctiletá dívka, což Poulová skvěle pochopila.
Letošní premiéra Letních shakespearovských slavností se stala událostí i přes těch pár přešlapů v úvodu. Noční běsy jsou v tomhle případě lepší než erotický sen.