Národní divadlo zakoupilo verzi původem maďarského choreografa Youriho Vamose. Vamos přenesl příběh do Itálie třicátých let minulého století, avšak záměrně se vystříhal dobových a místní paralel.
Jeho aktualizace jde po povrchu a odráží se jen v meziválečných kostýmech a ve volbě rekvizit. I když se ukotvení do složitého politického rámce nastupujícího fašismu v Itálii přímo nabízí. Oslabeno tak zůstává téma rodového sváru. Novou kvalitu nepřinášejí ani zásahy do příběhu a původního baletního libreta.
Škrtům podlehla jak část Prokofjevovy hudby, tak celý part Chůvy. Tybalt je zde od počátku charakterizován jako v posilovně namakaný psychopat, jehož životní filozofií je zabíjet. Julie neprodělává dramatický oblouk, ale až po scénu v hrobce zůstává dětinským diblíkem. I přes zvýrazněnou expozici je zcela matná postava Romea. Naopak barvitější figurou je Paris, úlisný frajer s rukou v kapse.
Vamos má charakteristický choreografický rukopis s častými ostrými pohyby paží. Zajímavě pojal Rytířský tanec, stylizovaný do podoby tanga, naopak málo nápadité jsou davové scény lidového veselí. Ve Vamosově choreografii je místy překrokováno a příliš často jím vymyšlený pohyb nenese žádný význam.
Vedle režijních lapsů (když postava na jevišti něco nepotřebuje, odhodí to do zákulisí anebo je jí odtamtud naopak něco podáno) jsou zde i silná místa (vzájemné okouzlení milenců, charakterizované jejich neschopností vzájemně se dotýkat).
Při první premiéře se v titulních rolích představili mladí, ještě málo zkušení členové sboru Ivana Mikešová a Matěj Urban. Jejich spíše intuitivní pojetí bylo zajímavým kontrastem k pečlivě propracovaným kreacím Adély Pollertové a Michala Štípy. Patrný byl rozdíl v partnerské souhře, kde to u prvního páru ještě dosti skřípalo.
Zcela nové výrazové možnosti odkryl v Tybaltovi Jiří Kodym. Smíška Merkucia si užívá tanečně jistý a bezprostřední Alexander Katsapov. Orchestr vedený Oliverem Dohnányim hrál bez jiskry, k čemuž se při druhé premiéře přidala ještě řada nepřesností.
SERGEJ PROKOFJEV - Romeo a Julie
Národní divadlo Praha. Choreografie a režie Youri Vamos. Tančí Ivana Mikešová, Matěj Urban, Adéla Pollertová, Michal Štípa. Délka 140 minut.
Hodnocení MF DNES: 40%