Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Romeo a Julie? Místy překrokováno

  10:14aktualizováno  10:14
Prokofjevův balet Romeo a Julie je na českých jevištích častým hostem. Vůbec poprvé je však jeho inscenace převzata ze zahraničí.

z baletu Romeo a Julie - Matěj Urban a Ivana Mikešová | foto: Národní divadlo

Národní divadlo zakoupilo verzi původem maďarského choreografa Youriho Vamose. Vamos přenesl příběh do Itálie třicátých let minulého století, avšak záměrně se vystříhal dobových a místní paralel.

Jeho aktualizace jde po povrchu a odráží se jen v meziválečných kostýmech a ve volbě rekvizit. I když se ukotvení do složitého politického rámce nastupujícího fašismu v Itálii přímo nabízí. Oslabeno tak zůstává téma rodového sváru. Novou kvalitu nepřinášejí ani zásahy do příběhu a původního baletního libreta.

Škrtům podlehla jak část Prokofjevovy hudby, tak celý part Chůvy. Tybalt je zde od počátku charakterizován jako v posilovně namakaný psychopat, jehož životní filozofií je zabíjet. Julie neprodělává dramatický oblouk, ale až po scénu v hrobce zůstává dětinským diblíkem. I přes zvýrazněnou expozici je zcela matná postava Romea. Naopak barvitější figurou je Paris, úlisný frajer s rukou v kapse.

Vamos má charakteristický choreografický rukopis s častými ostrými pohyby paží. Zajímavě pojal Rytířský tanec, stylizovaný do podoby tanga, naopak málo nápadité jsou davové scény lidového veselí. Ve Vamosově choreografii je místy překrokováno a příliš často jím vymyšlený pohyb nenese žádný význam.

Vedle režijních lapsů (když postava na jevišti něco nepotřebuje, odhodí to do zákulisí anebo je jí odtamtud naopak něco podáno) jsou zde i silná místa (vzájemné okouzlení milenců, charakterizované jejich neschopností vzájemně se dotýkat).

Při první premiéře se v titulních rolích představili mladí, ještě málo zkušení členové sboru Ivana Mikešová a Matěj Urban. Jejich spíše intuitivní pojetí bylo zajímavým kontrastem k pečlivě propracovaným kreacím Adély Pollertové a Michala Štípy. Patrný byl rozdíl v partnerské souhře, kde to u prvního páru ještě dosti skřípalo.

Zcela nové výrazové možnosti odkryl v Tybaltovi Jiří Kodym. Smíška Merkucia si užívá tanečně jistý a bezprostřední Alexander Katsapov. Orchestr vedený Oliverem Dohnányim hrál bez jiskry, k čemuž se při druhé premiéře přidala ještě řada nepřesností.

SERGEJ PROKOFJEV - Romeo a Julie
Národní divadlo Praha. Choreografie a režie Youri Vamos. Tančí Ivana Mikešová, Matěj Urban, Adéla Pollertová, Michal Štípa. Délka 140 minut.
Hodnocení MF DNES: 40%

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Přemysl Pálek v titulní roli nového nastudování Krysaře v pražském Kalichu
Landův Krysař vznikl ve staré době. V Kalichu zkoušejí novou verzi

Po důmyslné dřevěné scéně plné otočných kulis se prochází postava v kápi. Herec Přemysl Pálek odříká své věty důsledně zadumaně. Jeho role Krysaře vzbuzuje...  celý článek

Záběr ze site-specific představení V kruhu, které Divadlo Continuo uvedlo v...
RECENZE: Na Kratochvíli vypustí kvůli zkáze světa i tamní vodní příkop

Vodním kanálem pomalu plave muž táhnoucí za sebou vor s mrtvým zářícím andělem. Ten má na zádech nápis „Your utopia is my dystopia“. Obraz asi nejvíce vypovídá...  celý článek

Jan Kříž se vrátil na jeviště Divadla Kalich. Po návratu hrál muzikál Pomáda.
Mezinárodní úspěch. Jan Kříž se chystá na roli v německém Plesu upírů

Muzikálový herec a dvojnásobný držitel Thálie Jan Kříž uspěl v konkurzu na připravované německé nastudování Plesu upírů. Celou příští sezonu tak stráví v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.