Romantičtí trestanci z Rokoka nemají švih

Historický román Thomase Keneallyho Divadelník, založený na skutečné události, provokuje k dalším, vizuálním zpracováním. Mladý idealistický poručík Clark v trestanecké kolonii v Austrálii se pokouší o nápravu vězňů prostřednictvím divadla.

Neobejde se to bez problémů - nejenže je mocný nadřízený proti, ale představitelce hlavní hrdinky hrozí oběšení, další z "herců" se pokusí o útěk a do toho na sebe ansámbl vzájemně nevraží.

Po romantickém a zároveň tragikomickém námětu jako stvořeném pro film sáhla Timberlake Wertenbakerová, jejíž dramatizaci uvádí Rokoko pod názvem Pod jižním křížem v režii Čechoaustralanky Kateřiny Ivákové.

Iváková hru přeložila (překlad je zručný, jen kdyby autorka občas nevložila hercům do úst jazykolam, třeba v podobě nadávky zaklokanovaná země) a vytvořila jednoduchou scénu, která představuje loď: plachta se mění ve stěnu stanu, oponku, plátno poslouží pro stínohru, paluba poskládaná ze zešikmených praktikáblů jako jeviště zkoušek i cela vězení. Karty jsou na začátku rozdány dobře: velký příběh a oblíbený princip divadla na divadle slibuje diváckou podívanou.

Důvod, proč se inscenace v Rokoku příliš nevyvedla, nejspíš vězí ve hře samé. Ta si zachovává románovou strukturu, skládá se z řady epizod života v kolonii a osobních příběhů drobných delikventů s krutě vysokými tresty, které rámcově spojuje zkoušení hry. Než však galejníci doklopýtají k premiéře komedie Verbování, uplynou tři hodiny. Inscenace končí podivně utnutě - jako by divák sledoval detektivku a těsně před rozlousknutím záhady vypnuli proud.

Text by potřeboval razantnější dramaturgické škrty, které by odstranily přebytečné epizody a postavy. Režie nedostatek herců pro tolik úloh řeší nešťastným zdvojováním rolí: herečky-trestankyně představují také britské důstojníky. I v potrhaném kostýmu zlodějek, holek z ulice zhrublých drsným životem, mají Sandra Nováková, Nina Martínková a Petra Jungmannová potíže přesvědčivě předvést své úlohy žen ze dna společnosti, natož pak v rudých kabátcích zahrát příslušníky britské armády.

O něco lépe vychází v jádru nevinná trestankyně Lucie Vondráčkové, přesto však pánská šatna dámskou přehrává. Zejména výkon Vladimíra Dlouhého v roli krutého majora ční nad ostatní. Pohrdlivým pohnutím koutku úst či hrou prstů vyjádří víc než ostatní přepínáním hlasivek. Jak je osvícenecké dobro v podobě guvernéra-filozofa (Marek Ronec) bezzubé, když se konfrontuje se silou osobnosti dobře zahraného antihumanisty! Se ctí obstál Jiří Hána v dvojroli kapitána Collinse a trestance Sidewaye, který neúnavně parodicky napodobuje modlu herectví Garricka.

Překvapivě mdlou postavou však zůstává hlavní hrdina, "režisér" Ralph Clark, představovaný Filipem Blažkem. Přestože na jevišti tráví většinu času, jeho role spočívá především v odtrhávání stále se škorpící tlupy. Ani herec Blažkova formátu však téhle neslané nemastné figuře větší charizma vtisknout nedokázal.

Divadlo Rokoko: Timberlake Wertenbakerová - Pod jižním křížem
Překlad, režie a scéna Kateřina Iváková, dramaturgie Nina Chovancová, hudba Ondřej Smeykal a Tomáš Hokeš.

Herci pražského Divadla Rokoko Sandra Nováková, Marcel Rošetzký, Lucie Vondráčková a Marek Ronec v inscenaci Pod jižním křížem.