Roman Signer: Polsko (1996)

Roman Signer: Polsko (1996) | foto: Roman Signer

Roman Signer vše vyhazuje poutavě do povětří

Výstava Romana Signera v pražské Galerii Langhans, to je hodně akční začátek podzimní sezony.

Švýcara totiž předchází pověst umělce výbuchů, který vše vyhazuje do povětří - a té dostojí i na výstavě, která jeho dílo u nás představuje poprvé.

Dostala název Obrazy z cest a přináší Signerovy fotografie, videa a sochy. Roman Signer žije ve švýcarském kantonu Appenzell. Přírodu, která jej obklopuje, nevyužívá jen jako materiál, s nímž pracuje, ale také jako svého partnera při vytváření uměleckých děl. "Nechávám objekty často nedokončené, jen s vizí, že příroda udělá zbytek," tvrdí Signer.

Jeho performance, které lze na výstavě zhlédnout na videu, nejsou jen přímočaré výbuchy - Signerův svět je složitější a plný ironie. Jeho akce poutají pozornost a nechávají diváky v očekávání, jak se situace bude vyvíjet dál. Příkladem je video nazvané Old Shatterhand, na kterém umělec střílí z pistole do plechovky, přitom se však jeho ruka neustále klepe, neboť je připoutaná k vibračnímu masážnímu pultu.

Ve starší nahrávce s názvem Kamor nasype Signer na jeden z alpských vrcholů hromadu střelného prachu, kterou pak z dálky detonuje, aby hora připomínala sopku. Švýcarovy akce dělají povyk, do jisté míry ohromují, nejsou však spektakulární. Spíše se snaží ironizovat lidské i přírodní síly, jsou intimní výpovědí umělce o vlastním vnímání světa: výbuchem překonává rámec běžného pojetí věcí, a vytváří si tak novou, vlastní strukturu světa plnou humorného podtextu.

Kéž by fotografoval i u nás
Umělcovu mnohostrannost dokreslují i na výstavě prezentované sochy. I jejich zdrojem inspirace je přírodní síla. Velký barel, převalující se ze strany na stranu, může být na první pohled záhadou, pro umělce je prý úspěšným experimentem v překonávání fyzikálních zákonů. Podobně jako lahev lihu zavěšená na provázku a kroužící v prostoru poháněná ventilátory.

Pohyb a socha, to tady nejsou protipóly, naopak, jde o dvě strany jedné struktury, která má energetický potenciál a která předznamenává budoucí změnu. Tu by Signerovy sochy měly rozehrát v představách těch, kteří se na jeho díla zadívají. Poslední částí výstavy jsou Obrazy z cest - fotografie pořízené na Islandu, v Polsku nebo na Ukrajině.

Snímky jsou to úchvatné, až by člověk chtěl nahlas vyslovit přání, aby tenhle Švýcar přijel zdokumentovat i českou krajinu. Nejde však o klasické dokumentární fotografie, ale o lehce surrealisticky zabarvenou realitu. Signer si všímá absurdit v krajině i ve městech, zároveň usiluje o to, aby něco vypovídaly i o mentalitě lidí, kteří na daném místě žijí.

Národní ráz je opravdu na snímcích patrný, ať již jde o moskvič přeplněný melouny, loďku na kolečkách před ledovcem nebo barevné dětské vaničky a lavory opřené o plot. Tvorba Romana Signera je opřená o vlastní zážitky, a snad i proto jako celek působí věrohodně, nechybí jí nadhled ani hlubší myšlenky. Sám Signer však tvrdí, že není žádný analytik a že si jeho vizuální a myšlenkový svět musí každý návštěvník
výstavy dekódovat sám. On prý jen věcně popisuje své zážitky s přírodními živly...

ROMAN SIGNER: Obrazy z cest
Langhans Galerie, Vodičkova 37, Praha, kurátoři Roman Signer a David Korecký. Výstava trvá do 11. listopadu, plné vstupné 60, snížené 30 korun, www.langhansgalerie.cz
Hodnocení MF DNES: 70%

,