Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

Roman Bělor on-line

Roman Bělor
velikost textu:
vydáno 14.5.2008 11:55
Začíná 63. ročník mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Jeho ředitel Roman Bělor bude odpovídat na dotazy čtenářů iDNES.cz 14. května od 12 hodin.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 14. května 2008 do 12:50

OTÁZKA: Dobrý den, pane řediteli. Máte rád sluníčko, kytičky, zvířátka a přírodu vůbec? Udělal jste si letos čas a vyrazil do jarní přírody v rozkvětu a rozpuku? Pociťujete na jaře zvýšenou potřebu něhy? Xavon
Roman Bělor ODPOVĚĎ: Zcela určitě, přírodu mám rád. Stihl jsem ale jen krátký výpad do okolí Čaokovy Strže u Dobříše a jeden den na Pelhřimovsku. Je faktem, že pro organizátory Pražského jara je "jaro" obdobím shonu a romantika jde trochu stranou. Doženeme to - i tu něhu - po 4. červnu. 14.5.2008 12:00
OTÁZKA: jak ste spokojen se zahajovacimi koncerty? ble
Roman Bělor ODPOVĚĎ: Jsem přesvědčen o tom, že Filharmonie Brno podala skvělý výkon, koncert se mi velmi líbil. Petr Altrichter je dynamickým dirigentem a orchestr mu vyšel vstříc v barevném pojetí Mé vlasti. Každý dirigent i orchestr mají právo na vlastní výklad tohoto díla a bylo příjemné se přesvědčit o tom, že Má vlast je stejně moravská jako česká. 14.5.2008 12:08
OTÁZKA: na ktery koncert se z letosniho rocniku osobne nejvic tesite? iacek
Roman Bělor ODPOVĚĎ: Vlastně se těším na všechny koncerty, protože vím, jaká je za nimi práce na straně pořadatele i umělců. Z těch "Nej" bych uvedl recitál Edity Gruberové, hostování Hallé Orchestra a BBC Symphony Orchestra z Británie a recitál pianisty Alfreda Brendela. 14.5.2008 12:11
OTÁZKA: Dobrý den, nebylo by možné v TV přenosech uvádět dole na obrazovce název skladby, jméno autora, příp. název interpretujícího orchestru? Sice by to na první pohled připomínalo popovou TV hitparádu videoklipů, ale na druhou stranu by to mohlo pomoci rozšířit klasiku mezi nové (mladé) posluchače. Někomu se nějaká skladba zalíbí, řekne si "tohle bych si chtěl půjčit/koupit/přepálit" - prostě "ještě někdy poslechnout", ale když se v klasice nevyzná, tak neví, jako uskladbu má shánět, což zastaví jeho začínající zájem o klasiku hned v počátku. Mně se například občas něco z klasiky, co zaslechnu při nějaké příležitosti v TV, líbí, ale když náhodně stáhnu z internetu NĚJAKOU klasiku, kterou někde najdu, tak se mi zrovna nelíbí, a tudíž ji neposlouchám. Kdybych věděl, jak se skladba, která mě zaujala, jmenuje, tak bych si ji (nebo něco jiného od toho autora) mohl jmenovitě sehnat, což by vedlo k tomu, že bych něco konkrétního z klasiky začal poslouchat, což je jistě jeden z mnoha cílů Pražského jara (šířit klasiku mezi lidi, vč. těch nových mladých posluchačů). Myslítem, že byste tedy mohli "bibliodata" o skladbách na obrazovku doplnit, abychom se my, kdo se v klasice neorientujeme, ale chtěli bychom se orientovat, mohli zorientovat? (nevím jestli někdo hlasově uvádí název skladby než se začne hrát, mně to vždycky vyšlo tak, že jsem slyšel prostředek...) Martin, 24,9let Martin
Roman Bělor ODPOVĚĎ: Je to dobrý nápad - můžeme v této věci oslovit Českou televizi. Bylo by asi dobré tuto on-line informaci poskytovat těm, kteří k obrazovce přijdou pozdě či náhodně. Rozhlasové stanice tak často fungují, když je na displayi údaj o stanici a skladbě. 14.5.2008 12:14
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě kolik peněz jde na pořádání Pražského jara ze státního a obecního rozpočtu. Grobeček
Roman Bělor ODPOVĚĎ: Ministerstvo kultury nám poskytuje 15 milionů Kč, hlavní město Praha 9 milionů Kč. Dohromady to je zhruba třetina celoročních nákladů na festival a jeho provoz. 14.5.2008 12:16
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, zda bude Český rozhlas vysílat letošní festivalové koncerty České filharmonie. Děkuji Adam
Roman Bělor ODPOVĚĎ: Zatím to vypadá, že ne. To je důsledek neshody mezi orchestrem a vedením ČF v otázce sdílení práv k nahrávkám, přenosům atd. Pro Českou filharmonii to je škoda a riziko narušení tradičně dobrých vztahů s Pražským jarem i Českým rozhlasem. 14.5.2008 12:19
OTÁZKA: Co z klasiky si rád poslechnete? A poslouchate i neco jineho nez klasiku? Co treba fuze vazne hudby a jinych zanru, treba Collegium Musicum Mariana Vargy? Martin
Roman Bělor ODPOVĚĎ: Mám velmi rád Leoše Janáčka, v poslední době se stále častěji vracím k Bachovi. Nicméně seznam autorů, kteří mne zajímají je rozsáhlý. Nežiji poue klasikou, mám své oblíbence i v oblasti tzv. rocku či populární hudby (Beatles, Pink Floyd, Yes ad. z našich se mí líbil nástup skupiny Buty), z jazzu a přibuzných oborů pak Johna Coltranea, Milese Davise, Joe Zawinula a Wayna Shortera, kterého máme letos na PJ. Mariana Vargu jsem slyšel nedávno a Strunách podzimu a je to pořád velmi zajímavá osobnost. 14.5.2008 12:24
OTÁZKA: Jak vidíte šance na vybudování nového koncertního sálu v Praze? Kde by podle vás mohl stát? Máte i nějakou podporu v politických kruzích? beta
Roman Bělor ODPOVĚĎ: Je to sen, který je ale třeba realizovat během deseti let, jinak se Praha dostane na vedlejší kolej ve srovnání s jinými kulturními centry. Nové sály jsou již v Budapešti i Moskvě, Brno stavbu připravuje. Pan primátor Bém o této problematice ví a zajímá se o ni. Musel by to asi být tzv. PPP projekt, v Praze se pro takové projekty vytváří prostor, takže budeme doufat. Trochu mne ale děsí vývoj diskusí o Národní knihovně, snad se při debatách o koncertním sále (víceúčelovém) vyhneme těmto chybám. 14.5.2008 12:29
OTÁZKA: Včera jsme byli na finálových koncertech hobojové soutěže. Nečekali jsme na výrok poroty, takže kdo nakonec vyhrál? Šamot
Roman Bělor ODPOVĚĎ: Zvítězil, a to jednoznačně, ruský hobojista Ivan Podyomov (Podjomov). 14.5.2008 12:30
OTÁZKA: Neuvažujete o nějakých změnách v dramaturgii úvodního a závěrečného koncertu? artur
Roman Bělor ODPOVĚĎ: Úvodní koncert(y) měnit nechceme. Závěrečný koncert a jeho program je otevřenou záležitostí. V současné době se tematicky soustřeďujeme (ne však výhradně) na dílo Antonína Dcvořáka. Nevylučuji však v průběhu příštích let další změnu. 14.5.2008 12:33
OTÁZKA: Dobrý en chtel jsem se zeptat jak dlouho jste už reditelem prazskeho jara a jak dlouho si myslite ze jim jeste budete?? Martin819
Roman Bělor ODPOVĚĎ: Jsem ředitelem festivalu od léta 2001. O tom, jak dlouho ještě budu, rozhodne zdraví, pocit schopnosti být přínosem a v neposlední řadě správní rada festivalu, která ředitele jmenuje, ale také odvolává. 14.5.2008 12:34
OTÁZKA: Myslíte, že do programu Pražského jara patří i produkce našich operních scén, když zdaleka nedosahují "festivalové" úrovně? viktor
Roman Bělor ODPOVĚĎ: To je velmi složité téma. Jsem přesvědčen o tom, že řada představení, především opery Národního divadla, ale také Státní opery, festivalová měřítka snesou. Souhlasím však s tím, že situace našich operních domů není jednoduchá a ne všechna představení jsou "světová". To souvisí především s financováním (opera je nejdražší hudební i divadelní obor), ale také stavem české pěvecké školy, hudebním vzděláváním a dalšími otázkami. Obecně si myslím, že Národní divadlo by si zasloužilo větší podporu (pochopitelně při tvrdším posuzování hospodárnosti užívání dodatečně poskytnutých prostředků). Státní opera však potřebuje zásadní vyjasnění své budoucnosti a poslání. Nemůžeme se nekonečně dívat na to, jak se managementy tohoto slavného ústavu trápí s nejasně definovanou společenskou zakázkou a trvalým podfinancováním, které je nutí k režimu přežívání s občasným vzepětím ke zdařilým projektům, na které si musí našetřit z turistického kolotoče. 14.5.2008 12:44
OTÁZKA: s jakym predstihem musite vytvaret program jednoltivych rocniku a domlouvat hvezdy? martin
Roman Bělor ODPOVĚĎ: Předstih plánování je v půměru dvou až tříletý, u některých "hvězd" i orchestrů to však je až pět let. 14.5.2008 12:45
OTÁZKA: dobry den, me osobne prijde prazske jaro dost konzervativni a jako utociste vsech moznych snobu, elitaru a quasiintelektualu. neuvazujete v ramci popularizace festivalu mezi mladsi generaci zruseni sedadel, pripadne povoleni skakani po hlave z podia. myslite si, ze by to mohl byt krok spravnym smerem? cyco
Roman Bělor ODPOVĚĎ: Klasická hudba není ve své podstatě konzervativní. V galerii před obrazem Rembrandta také nikdo neřekne, že je konzervativní. Klasiká hudba pracuje s nadčasovými kulturními hodnotami. Festival také není rejdištěm snobů - ano některé návštěvníky během sezony nevidíme, ale i ty může pro hudbu právě festival jako slavnost a splečenská událost trvale získat. Jsme velmi tolerantní. Festival nesmi být zkostnatělý, ale vrhání se z podia a vymontování sedadel není v této věci lékem. Musíme se dobře a moderně prezentovat a nabízet pestrý program. 14.5.2008 12:51
OTÁZKA: Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda byste mohl zhodnotit festival Pražský podzim. Beret ho jako konkurenci? Děkuji. Sládková
Roman Bělor ODPOVĚĎ: Ten, kdo se v nějakém oboru bojí konkurence, nemá v daném oboru co pohledávat - tato ostrá managerská poučka platí i pro Pražské jaro. Pražský podzim si vybudoval určitou pozici, kterou nelze přehlédnout, ale strach z něj nemáme - to by bylo dětinské. 14.5.2008 12:53

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.