Rodí se film Román pro ženy

Jakmile v sobotu režisér Filip Renč poprvé zavelel "Akce!", začal se knižní hit Michala Viewegha Román pro ženy měnit ve stejnojmenný film s hvězdným obsazením. "Vypráví o nevěře, o lásce, o trochu jiných Vánocích a milostném dopise v metru," shrnuje režisér.

"Nemáme vedlejší úmysly. Natočíme film, jenž bude bavit nás i diváky." Viewegh u toho nebude chybět. "Nevím, jestli stihnu první klapku, ale na natáčení budu chodit," říká spisovatel.

Na počátku stála ojedinělá reklamní akce s milostnými dopisy v metru, na níž se Viewegh autorsky podílel. Stala se odrazovým můstkem pro vznik jeho knihy a stejný motiv rámuje i filmový scénář příběhu o matce, dceři a muži, který obě miloval.

"Důvod, proč jsem obsadil do role matky Jany Simonu Stašovou, do postavy dcery Laury Zuzanu Kanoczovou a do úlohy Olivera Marka Vašuta, je prostý. Zapadali zcela přesně do charakteristik postav a byli nejlepší na hereckých zkouškách," vysvětluje Renč. Jeho obsazení schválila i televize Nova, která je tu poprvé hlavním producentem českého filmu pro kina.

Ústřední trojici doplní další zajímavá jména. Miroslav Donutil má prý "krásnou smutnou" roli souseda Žemly, který tajně miluje svou sousedku Janu. Prochází celým příběhem - ale téměř výhradně na balkoně sídlištního bytu. Vlaďka Něrgešová hraje kamarádku Laury Ingrid.

"Ale ne proto, že moderovala SuperStar nebo že by mi ji někdo z producentů nutil. Je to vystudovaná herečka a také prošla konkurzem na jedničku," tvrdí Renč. Mimořádně se těší na natáčení se Stellou Zázvorkovou.

Ambice Románu pro ženy jsou prý jasné - zachovat styl, humor, obsah i drobnokresbu vztahů z knihy a vytvořit nostalgickou komedii se šachově rozehranou partií milostného života hrdinů.

"Hovořím o Románu pro ženy jako o romantické komedii pro muže. Líbí se mi ta slovní hříčka i skutečnost, že nic není na světě jen pro ženy nebo pro muže. Naše světy jsou neoddělitelně propojeny," věří Renč.

Ačkoliv se mistrovství úsměvných romancí připisuje angloamerické tvorbě, režisér namítá, že česká filmová škola je založena právě na vynikajících komediích - ať se jim říká crazy, společenské či romantické.

"Humor by neměl chybět ani v takzvaně vážných filmech, je součástí života i kořením filmu. Navíc si nemyslím, že národní kinematografie mají žánrová specifika. Vznikají jen filmy dobré a špatné, chytré nebo hloupé. Kdekoliv na světě," uvažuje Renč.

,