Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Režisér Stropnický před premiérou: Fellini je Pandořina skříňka

  1:46
V Divadle na Vinohradech má ve čtvrtek večer premiéru Zkouška orchestru, přepis filmu Federica Felliniho z roku 1978. Autorem divadelní adaptace a zároveň režisérem je Martin Stropnický, známý svým vřelým vztahem k Itálii. "A Fellini, to je přece koncentrovaná Itálie," říká.

Čím vás Fellini tak fascinuje?
Mě přitahuje celá Itálie. Chodil jsem kdysi v Římě do mateřské školy a později do paláce Chigi, kde sídlí vláda. Mám rád pizzu, červené víno, olivy, bazalku a moře. Strávil jsem tam dohromady nějakých deset let. Co ode mě můžete čekat jiného?

A ten Fellini?
Viděl jsem většinu jeho filmů, asi polovinu jich mám doma, a přečetl jsem o něm spoustu knih. Víte, že hrozně rád spal? Ne z lenosti! Kvůli snům. Nemohl se dočkat, až se mu budou zase zdát. Sny považoval za daleko skutečnější nežli realitu.

Z inscenace Zkouška orchestruZ inscenace Zkouška orchestru

Z inscenace Zkouška orchestru

Který jeho film jste viděl jako první?
Asi Amarcord. Myslím, že to bylo ve sportovní hale v Holešovicích. Dva nebo tři dny se promítal pro menšinového, takzvaně náročného diváka. Takových diváků se tam však nakonec sešlo tak třicet tisíc. To je zhruba návštěva za tři zápasy naší fotbalové reprezentace. V Amarcordu jsem tenkrát viděl takové množství fantastických obrazů jako pak ve všech filmech dohromady.

Proč jste si ze všech Felliniho filmů vybral právě Zkoušku orchestru, zalidněnou, bez hlavních hrdinů?
S velkým předstihem jsem kdysi hledal titul, kterým bychom mohli připomenout dvacáté výročí sametové revoluce. V nějakém bazaru jsem zahlédl Zkoušku orchestru na DVD. Nedočkavě jsem ji pustil a bylo rozhodnuto. Orchestr je tady metaforou, jakýmsi koncentrovaným vzorkem společnosti. Dirigent pak představitelem vedení, moci. Střet těchto dvou komplikovaných a nejednoznačných veličin nabízí spoustu otázek. Stejně jako polistopadový vývoj u nás. Problém však samozřejmě byl, jak se dostat z filmu na jeviště. A tak začala dlouhá práce plná hledání.

Obraz společnosti

Federico Fellini natočil Zkoušku orchestru v roce 1978. "Dokud to neuslyším na vlastní uši, nemohu věřit, že tak neharmonické společenství lidí, kovu a dřeva splyne v jedinou melodii. Harmonie vzniklá z chaosu mě fascinovala a uvědomil jsem si, že se tato situace dá metaforicky přenést i na společnost," řekl o něm. Ve vinohradském divadle se jako součást orchestru představí třicítka herců. Mimo jiné i Otakar Brousek, Zlata Adamovská, Petr Kostka, Simona Postlerová, Svatopluk Skopal a Viktor Preiss jako dirigent.

To bylo tak náročné Zkoušku orchestru zadaptovat?
Bylo to trápení, to možná ano, ale tohle trápení je jedna z nejkrásnějších věcí, které vás mohou u divadla potkat. Felliniho film je jako Pandořina skříňka plná inspirace. Vy ji pootevřete a ona začne kolem vás hvízdat. Musíte dávat pozor, aby vás to neodfouklo.

Jak se liší původní film od vašeho divadelního přepisu?
Fellini Zkoušku natočil ve studiích Cinecittá za čtrnáct dní. Existuje tu vlastně jednota děje, času a místa, což je pro divadlo dobré, ale přesto bylo při adaptaci třeba vyřešit spoustu zásadních problémů. Scenáristických, prostorových, technických. Film jsem si přeložil, české titulky zachycovaly přirozeně jen část původních dialogů. A právě v těch zasutých slovech byla spousta inspirace. Z útržkovité věty tak vznikl úplně nový motiv nebo dialog. Film vznikl v bouřlivém období Itálie druhé poloviny sedmdesátých let. To je doba Rudých brigád, únosu a vraždy politika Alda Mora. Od počátku jsem však byl rozhodnutý, že my musíme hrát o nás a teď. Třeba o našem svérázném chápání osobní svobody.

V tom je Zkouška orchestru aktuální i po třiceti letech?
Co je to třicet let? Směšný mžik. Fellini byl nesmírně múzický člověk a stopy po takových lidech zůstávají naštěstí podstatně déle nežli slogany reklamních agentur nebo účelové kroky politiků. Podstatou Felliniho díla je odhalování skrýší našeho podvědomí, kladení otázek. Kde jsou hranice individuální svobody? A jaký je její vztah k řádu? Jaká je úloha vyhraněné osobnosti? Jaký má vztah k celku? Těch otázek bych mohl položit tucet, ale pozor: jedna z nejcennějších věcí na Fellinim je naprostá absence hlubokomyslného plkání a doslovnosti. Odpověďmi se otázky často ničí.

Z inscenace Zkouška orchestru - Viktor Preiss

Dnešní premiérou to vrcholí. Co všechno jste s představením během jeho příprav už zažil?
Bylo to nejtěžší zkoušení v mém životě. Totální nasazení. Každodenní desetiboj. Musel jsem motivovat herce, kteří, marná sláva, v představení slouží celku. Oproti filmu jsem se však snažil poskytnout každému z nich prostor pro individualizovanou miniaturu, či dokonce osobní příběh. Museli jsme se učit hrát na hudební nástroje, dirigovat. Museli jsme zvládnout finesy spojení playbacku s živým hraním. To se nám, myslím, podařilo: na jevišti jsou i profesionální hudebníci. Vzniká tak autentická akustická iluze. Bylo třeba nahradit finální scénografický efekt demolice celého prostoru použitý v závěru filmu. Bylo nutné vyřešit už jen takovou zdánlivou banalitu, jakou je fakt, že dirigent musí stát k orchestru čelem, a tedy zády k publiku. A desítky dalších věcí.

Herci jsou tedy součástí orchestru. Jak na to reagovali?
Víte, v tom pro mě byla strašně důležitá první čtená zkouška. Rozdal jsem texty těsně před ní. Nikdo nevěděl, do čeho přesně jde. Potřeboval jsem tu první reakci. Herci byli zároveň svými diváky. Tenhle test vyšel: herci se přestali předvádět jak báječně umějí číst, začali se hrou upřímně bavit, občas zařvali smíchy, pak začali být zvědaví, jak to skončí, a nakonec vypuklo velebné ticho. Přesně tak to zatím při předpremiérách funguje s diváky. S tím drobným rozdílem, že po tichu následuje potlesk. S potěšením musím konstatovat, že dlouhý.

  • Nejčtenější

Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána

21. března 2024,  aktualizováno  13:48

Vysíláme Rok začala herečka Anežka Rusevová hekticky: třemi divadelními premiérami, ve Studiu DVA a...

Podvod za půl milionu. Knihobot odhalil padělky knih tajemného autora

21. března 2024  13:30

Nepadělají se jen obrazy nebo bankovky, ale i knihy. Konkrétně vzácné, obtížně dostupné svazy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Lovec přichází! Otestuje si znalosti zákulisí soutěže Na lovu

22. března 2024

V sobotu 23. března startuje na TV Nova další série Superlovu, speciální verze pořadu Na lovu....

Simply the best! Ewa Farna podruhé nadchla vyprodanou O2 arenu

23. března 2024  9:40

Zpěvačka Ewa Farna zazpívala 22. března podruhé v po střechu našlapané O2 areně. Na přidaném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Leštiči klik hráli řediteli za dveřmi, já o protekci nestál, říká jubilant Spálený

21. března 2024

Premium Petr Spálený právě dnes slaví osmdesátiny. Jak říká, svoje roky nikdy moc neprožíval, a tak stále...

Nechtěli ji mezi sebe, ale nedala se. Beyoncé vydala countryové album

29. března 2024

Zpěvačka Beyoncé vydala v pátek 29. března druhou část plánované albové „covidové“ trilogie. Po...

RECENZE: Způsob, jak umrtvit oživlé Kroky a skoky české animace

28. března 2024  16:15

Je to smutný paradox. V cyklu Kroky a skoky české animace sice mnohokrát zazní, že animovaná tvorba...

TRENDY V KLIPECH: Miss Kalousová demoluje auto, Boone láká na pražský koncert

28. března 2024  15:01

Bývalá Miss Andrea Kalousová přichází s novým klipem Sorry. Stál ji hodně sil a padlo na něj jedno...

Chceme podchytit tu jeho svobodu. Marek Adamczyk ztvární Miloše Formana

28. března 2024

Premium V chystaném letním představení Forman, které na červen chystá Letní scéna Musea Kampa k připomenutí...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...