Oltářní socha bódhisattvy Kuan-jin se loni na dražbě Aukčního domu Zezula

Oltářní socha bódhisattvy Kuan-jin se loni na dražbě Aukčního domu Zezula prodala za 16,2 milionu korun. | foto: Aukční dům Zezula

Za umění loni lidé dali rekordních 881 milionů, na vzestupu je Čína

  • 3
Tuzemský trh s uměním loni zaznamenal nový rekord. Obrat na českých aukcích o 17 procent překonal dosud nejúspěšnější rok 2009, oproti předchozímu roku 2011 se zvedl od 36 procent. Za víc než milion korun se prodalo 138 obrazů a soch.

Aukce během loňska mohutně zahýbaly se žebříčkem nejcennějších děl. V dubnu padl nový tuzemský rekord. Obraz Tvar modré od Františka Kupky, který se bez aukční přirážky prodal za 55,75 milionu korun, se stal i celosvětově nejdražším českým obrazem.

Žebříček

Nejdráže prodaná umělecká díla v aukcích v ČR v roce 2012

  1. František Kupka: Tvar modré, 55,75 milionu korun
  2. František Kupka: Úsměv O, 20,25 milionu korun
  3. Oltářní socha bódhisattvy Kuan-jin, 16,2 milionu
  4. Emil Filla: Hlava muže v cylindru, 16 milionů korun
  5. Emil Filla: Ležící žena, 15,2 milionu korun
  6. František Kupka: Apoteóza Heleny, 15 milionů korun
  7. Emil Filla: Tři Grácie, 14,6 milionu korun
  8. Toyen: Potápěč, 13 milionů korun
  9. Konstantin Korovin: Letní den (Ochotino), 9,7 milionu korun
  10. Čchi Paj-š`: Glycína a včelky, 7,5 milionu korun

Zdroj: Artplus.cz (ceny bez aukční přirážky)

"Výsledek byl velkým překvapením. Už vyvolávací cena byla rekordní a nárůst byl enormní," říká Jan Skřivánek z portálu Artplus.cz, který výsledky loňských aukcí shrnul ve své ročence. O obraz se nakonec utkal kupec v sále se zahraničním zájemcem na telefonu. "Pro cizince to mohlo být ještě zajímavější proto, že oproti předchozímu Kupkovu rekordu posílil Tvar modré v korunách o třicet procent, díky kurzu však v britských librách jen o devatenáct," dodává.

Kupkův rekord však nakonec může být zmařenou aukcí, protože stát novému majiteli asi neumožní vyvézt obraz ze země. Ten přitom předjednal dlouhodobou zápůjčku Tvaru modré do prestižní vídeňské galerie Albertina. "Debata o případném vývozu už bohužel není věcná a možná to všechno ještě bude mít nepříliš radostnou dohru," připomíná Skřivánek, že majitel obrazu a aukční síň, jež prodej zprostředkovala, zvažují řešit kauzu i soudní cestou.

Ke koupi deseti nejdražších děl loňského roku by případný zájemce potřeboval více než 200 milionů korun.

Nejvíc vyneslo 10 procent děl

Aukční trh se podle odborníků čím dál více kultivuje. Sběratelé jsou vybíravější, vyhledávají kvalitní díla i v rámci produkce slavných autorů a je znát, že se vzdělávají a nechávají si poradit. "Díla už se nekupují izolovaně, ale pro sběratele začíná být důležitý kontext jejich vzniku a jejich provenience, tedy kdo je vlastnil a co se s nimi v minulosti dělo," říká Robert Mečkovský.

Podle Jana Skřivánka se ročně na českých aukcích objeví asi 25 tisíc položek, z toho přes 10 tisíc se jich prodá. Loni byla úspěšnost aukcí 41 procent. Díla nad milion korun tvoří 61 procent z obratu. "Platí, že deset procent nejdráže prodaných děl se postará o 90 procent obratu," řekl Skřivánek. Průměrná cena je přitom asi 16 tisíc korun.

Loňský rok na českých aukcích patřil zejména rekordu Františka Kupky, také ale dílům Emila Filly a čínskému umění. Filla má za loňský rok nejvíce, celkem čtrnáct milionových položek. Fenoménem je i rostoucí zájem o asijské umění, především o díla mistra moderní tušové malby Čchi Paj-š'e, který si připsal hned třináct děl prodaných za více než milion korun.

Abstraktní obraz Františka Kupky Tvar modré z roku 1913

Emil Filla Hlava muže s cylindrem

Třetím nejdražším loni vydraženým dílem pak byla Oltářní socha bódhisattvy Kuan-jin, jež bez aukční přirážky vynesla 16,2 milionu. Socha je přesně datovaná, do roku 1447, a takových děl je na trhu málo. "Díky tomu se dá doložit, za které vládnoucí dynastie předmět vznikl," říká Skřivánek.

Roste rovněž zájem o umění 19. století, které dosud zaostávalo za klasickou modernou.

Za pozitivní rys potom Jan Skřivánek označuje také nárůst prodejních galerií, které jsou zajímavé především pro současné autory. "Aukce má smysl u vzácných ojedinělých děl, není moc důvod dražit obrazy autorů, v jejichž ateliéru si jich můžete vybrat spoustu," tvrdí. Prodejních galerií vzniklo hned několik. "Je dobře, že se slovu galerista vrací původní význam. Dlouho se mnozí prodeje uměleckých děl až štítili, což naštěstí padá," chválí trend Skřivánek.

,