RECENZE: Půjde ještě Hřebejk do hry? V Zakázaném uvolnění je na střídačce

• 17
Nový film Jana Hřebejka Zakázané uvolnění, který právě vstupuje do kin, připomíná spíše televizní divadlo s dotáčkami. Herecky na výši, ale plátno nerozsvítí.

Zřejmě to měl být film ve stylu "malý český Woody Allen", což je oblíbenec Jana Hřebejka, který svého amerického guru dohání i pilným pracovním tempem. Jenže Allen je sám sobě též občasným hercem, v prvé řadě však scenáristou - a tady už se podobnost bortí.

Zakázané uvolnění napsal Petr Kolečko původně jako hodinovou komedii pro tři herečky a klubovou divadelní scénu. Filmová verze zhmotnila i mužské postavy, které však původní jednolitost rozbíjejí, jako by dávaly najevo, že jejich jediným úkolem je nastavovat čas. Také přibylo pár dotáček, od svatebních výjevů připomínajících rovněž Hřebejkovy Líbánky až po noční jízdu bouří. Ovšem pořád je to inscenace, televizní divadlo, které by přirozeně zapadlo třeba do nedávného cyklu Škoda lásky - i na něm se Hřebejk podílel. Kdežto na plátně si zbytečně ubírá body.

Komornější ráz, než nastaví výchozí situace, aby pohledal. Barmanka - Jana Stryková - osaměle vartuje v hokejové hospůdce bez televize, tudíž i bez fanoušků. Místo nich dorazí Zuzana Stavná coby unesená nevěsta a Hana Vagnerová jako svědkyně a kamarádka jejího novomanžela.

Alespoň tak se modelové trio jeví, než do sebe obrátí pár skleniček a začne holčičí výprodej citů, snů, vztahů, křivd, tajemství a zášti. "Jako že vdaná už nemám smysl pro humor?" čertí se lehce omezená manekýna v bílém, zatímco její průvodkyně nabádá "To neřeš" a barmanka s nadhledem vlastních milostných zkušeností zkouší hrozící konflikt utišit. Nicméně bouřka stejně vypukne, obrazně i doslova za okny, což hospůdku postupně odřízne od telefonů, elektřiny i od zbytku světa, odkud namísto spasitelů dorazí jediná, zato šokující zpráva.

Kdy se vrátí do hry?

Vypjatou hereckou konfrontaci Hřebejk umí, ale dává jí ryze divadelní aranžmá. Navíc dlouhé dialogy připomínající místy Kolečkův sitkom Marta a Věra spějí od původních vděčných přestřelek k přepjaté hysterii. Hraje se Sex ve městě, jenom v hospodě a se sklonem k psychodramatu včetně náznaku lesbického motivu ve stylu "kluky bude zajímat, jak to holky dělají".

Zakázané uvolnění

55 %

Česko, 2014, 77 min

režie: Jan Hřebejk

hrají: Jana Stryková, Hana Vagnerová, Zuzana Stavná, Ondřej Sokol, Tomáš Jeřábek, Igor Orozovič

Kinobox: 50 %

IMDb: 5.5

Ovšem je otázkou, jestli "kluci" vyrazí do kina na dámskou jízdu, která se od slovních hříček "já nedávám, já se vdávám" posouvá k jasné moralitě pomocí berličky nedorozumění. Jisté oživení smíchem sice přinese ženich v podání Ondřeje Sokola se svou teorií nadsamce na lovu, kde "Slovenka je medvěd", jenže celá pánská epizoda přichází z jiného kusu.

Zkrátka Zakázané uvolnění, řečeno hokejovým žargonem, zastihlo Hřebejka na střídačce. Neměl nosný filmový scénář, zkusil tedy mikrokomedii z jeviště "prohnat" plátnem, čímž nelze vyhrát, připsal si čárku za další titul do počtu, mezitím přijal dvě televizní zakázky. Ale kdy se vážně vrátí do hry?