To, co Izmaelovi chybí ke štěstí, je dvanáct tisíc dolarů, za něž by sehnal nové bydlení a zaplatil školné pro své děti. A tak se v předvečer svých pětatřicátých narozenin odhodlává k razantnímu kroku. Rodinu bez střechy nad hlavou posílá na čtyři dny ke tchyni a sám se nastěhuje ke známému, aby danou sumu nějakým způsobem sehnal.
To je výchozí situace literárního debutu mladého amerického spisovatele Michaela Thomase. Román z roku 2007, za nějž loni získal prestižní mezinárodní irskou literární cenu IMPAC, nyní vychází pod titulem Do dna také u nás.
Třebaže Thomasův ich-vypravěč řeší na více než čtyřech stech stranách především momentální finanční tíseň, je právě tato krize impulzem k zevrubné osobní rekapitulaci. Během ní se hrdina zabývá zejména otázkou úspěšnosti v "téhle zemi, v tomto světě, který stojí na oslavě bílých" a tím i traumat podmíněných jeho afro-indiánsko-irským původem.
V začarovaném kruhu
Už protagonistovo jméno je bezpochyby autorovou narážkou na stejnojmenného vyvržence z Melvillovy Bílé velryby, který podobně jako Izmael přemítá o smyslu života. Izmael se v jeho retrospektivě vrací až k dětství v chudinské bostonské čtvrti v rodině, "jež byla vždycky synonymem neúspěchu".
Měl se stát novým Martinem Lutherem Kingem, avšak na rozdíl od něho šanci neproměnil. Navíc jej (stejně jako Thomase) poznamenal pochybný pokus o integraci v 70. letech minulého století, kdy černošské děti vozily autobusy do vzdálených předměstských škol pro bílé.
Jako hořký refrén zaznívá hned na několika místech jeho tvrzení, že "procházet životem jako sociální experiment opravdu není žádný med". Izmaelovi nevyšla ani slibná dráha akademika, ani průlom v literárním světě, v nějž navzdory všemu nepřestává doufat. Jediné, co jej dosud drží nad vodou, je jeho láska k bílé manželce a jejich třem rasově smíšeným dětem.
Avšak i na jejich budoucnost hledí Izmael s velkými obavami. Uvědomuje si důležitost vzdělání, které v Americe garantuje pouze soukromé školství, ale na něj nemá dostatek financí. A tak se pohybuje v začarovaném kruhu. Plán, jak přijít během krátké doby k chybějící částce, je očividně nereálný. Hrdina se potuluje po Brooklynu a příležitostně pracuje jako pomocný dělník. Ale i zde je opětovně konfrontován s urážkou o "velkým negrovi", což je pro něho cejch, který jej provází od jeho narození.
Kniha, která zanechá dojem
Thomasova kniha je citlivým exkurzem do "černé duše" současného Afroameričana, jehož život kupodivu až do dnešních dní neblaze poznamenává jeho afroamerický původ. I přes některé nedostatky, jako zcela zaslepený pohled na jeho bílou supermanželku (Clair je pro něj "dobrota sama: dobrá manželka, matka, vzorná dcera") či klišé o bílých ženách, které mají stejně jako ona "spoustu kuráže a sebedůvěry", anebo v okamžicích, kdy svůj neúspěch automaticky přisuzuje svému původu, jde zejména o živý a velice otevřený text, jenž dokládá autorovu nespoutanou energii a vášnivost.
Kniha obsahuje nespočet literárních, hudebních a filozofických odkazů, přičemž je směsicí afroamerického a evropského kulturního dědictví. Některé z mnoha citací se čtenáři podaří s trochou snahy rozklíčovat, jiné nikoliv, ale i tak v něm román zanechá hluboký dojem.
Do dna se tak může směle stavět mezi díla několika úspěšných afroamerických autorů v čele s nositelkou Nobelovy ceny Toni Morrisonovou, Colsonem Whiteheiadem či Edwardem P. Jonesem.
Michael Thomas: Do dna
Odeon, 2010, 448 stran,
389 korun
HODNOCENÍ 80 %