Keira Knightley nosila dobové kostýmy s takovou grácií, až z toho byl Oscar pro kostyméry.

Keira Knightley nosila dobové kostýmy s takovou grácií, až z toho byl Oscar pro kostyméry. | foto: Bioscop

RECENZE Vévodkyně: Keira Knightley pěkně nosí oscarové kostýmy

• 7
Návrhář Michael O’Connor dostal za kostýmy k filmu Vévodkyně Oscara. Měl by se o něj symbolicky rozdělit s Keirou Knightley v titulní roli, která je umí vskutku dokonale nosit, a snad i s Ralphem Fiennesem, jenž je své filmové manželce o svatební noci tak vtipně svléká s nůžkami v ruce.

Ale i když mistra kostýmů podpořili v mužském pohledu dva scenáristé plus režisér Saul Dibb, na historickém životopisu je znát, že jeho knižní předlohu Georgiana, vévodkyně z Devonshiru napsala žena – Amanda Foremanová. Ani křiklavě, ani hloupě, nicméně s nenápadnou důsledností z filmu prosakuje podtón lehce emancipačního čtiva ve stylu „kterak moderní ženě v rozletu a lásce bránil surový netvor spoutaný konvencemi“. Obsah se navíc potýká s podobným zádrhelem jako Hlídač č. 47, neboť neurvalý postarší manžel (v Hlídači Karel Roden, tady Fiennes) má víc přitažlivosti než mladý milenec (v Hlídači Václav Jiráček, zde Dominic Cooper).

Vévodkyně

60 %

VB, 110 min.

režie Saul Dibb

hrají Keira Knightleyová, Ralph Fiennes, Charlotte Ramplingová

Kinobox: 72 %

IMDb: 6.9

Jinou, plánovitou podobností si udělala Vévodkyně výtečnou reklamu: včetně manželského trojúhelníku totiž naznačuje paralelu osudů Georgiany a její praneteře princezny Diany. A Knightley opravdu občas sklonem hlavy i bezprostředním úsměvem Dianu připomíná. Hlavně však lahodí pohledu: se svou útlou šíjí jako by se pro danou módní éru přímo narodila, zvláště když připojí svůj dar znenadání se vnitřně prozářit a doslova rozsvítit celé okolí.

Prateta nezapře princeznu Dianu

Dělí je od sebe dvě stě let, ale nikdo nezastírá, že hrdinku filmu Vévodkyně, kterou v britském historickém snímku hraje Keira Knightley, a její prapraprapraneteř princeznu Dianu z rodu Spencerových pojí víc než příbuzenský vztah. více

Pánové se nádherné herečky dočkají „na Evu“, jen v punčoškách, dámy ocení Fiennesovu rafinovanější dráždivost a společně si vychutnají suchý britský humor při salonních sexuálních radách hrdinčiny matky alias dokonalé Charlotte Ramplingové. Výprava od svatby přes kočáry a zámky po společenské události je náležitě velkolepá – také měla oscarovou nominaci. A přes melodramaticky slzavé vydírání dětmi se film přenese díky závěrečnému srozumění hrdinů páru, jež pojí střízlivost navenek s vnitřním prožitkem.

Jenže filmařsky nemá Vévodkyně nic, co by člověk už stokrát neviděl v solidních příbězích BBC z anglických dějin. Je to napohled hezké, fakticky víceméně zajímavé a po všech stránkách typicky televizní.