Co se týče ženských desek středního proudu, letos je to zatím bída. Po podprůměrných albech Bionic od Christiny Aguilery a Animal od Ke$hy s tím nic nenadělala ani Katy Perry, ke které šlo upínat alespoň nějaké naděje.
Už několikrát totiž ukázala, že má nadhled, umí být (jako při moderování cen MTV) vtipná a nesázet jen na první dobrou. Ani její výrazná pin up image, inspirovaná starými filmovými hvězdami formátu Jane Russelové nebo Elisabeth Taylorové, však nezakryje, že novinka Teenage Dream je průměrný pop bez momentu překvapení.
Takového, který by dokázal alespoň zpola strhnout pozornost jako její průlomový hit I Kissed A Girl. Někdy dokonce budete pochybovat, jestli tohle skutečně natočila zpěvačka, co přirovnávala tvorbu Lady Gaga ke komikovi, který vypráví vtipy o prdění.
Chce vidět penis?
Mezinárodní ostudu si Katy Perry utrhla především písničkou Peacock, která je celá postavena na chorálovitém refrénu, ve kterém dokola zpívá: chci vidět tvého páva. Přičemž pávem je samozřejmě myšlen penis...
Svět zpěvaččiných písniček je především plný bezstarostných losangeleských večírků v bazénu, sexu na pláži a života na růžovém obláčku, tak jako v prvním singlu California Gurls, který se i s hostujícím Snoop Doggem po právu stal jedním z hitů léta.
Po poslechu celé desky ztratíte dojem, že Katy Perry je nad věcí a celé je to jenom její dobře promyšlená hra s žánrem a estetikou pokleslého Hollywoodu. Po více než čtyřiceti minutách klišé je tomu těžké uvěřit, stejně jako že jí v klipu stříká z ňader opravdová šlehačka.
Zdaleka největší slabinou desky Teenage Dream je hudební produkce, která se orientuje podle naváděcích majáků popu osmdesátých let a tanečních, housových dogmat, která hlavnímu proudu vpravili do žil Black Eyed Peas a David Guetta.
Producenti jako MaxMartin, Dr. Luke, Greg Wells, Tricky Stewart anebo Stargate jenom recyklují osvědčené, jejich práci chybí přesně ta drzost, kterou by chtěla Katy Perry pořád šokovat. Jejím výsledkem je dobře udělaný průměr.
Navíc jejich univerzální obsese vrstvit na zpěv ve studiu různé filtry, ladičky a další efekty je jednak přežitá a jednak ve výsledku nesmírně otravná. Přitom je to jenom manýra.
V závěrečné baladě Not Like The Movies Katy Perry ukazuje, že se zpěvem problémy nemá. I když pokud tu chtěla (podobně jako v Circle the Drain) ukázat jinou tvář, zase se to nepovedlo: opět je to kýč, tentokrát bolestínský.
Z obchodnického hlediska je to nejspíš správně. Na desce Teenage Dream je totiž celá řada dalších potenciálních singlů s docela chytlavými refrény, jako Last Friday Night (T.G.I.F.) anebo písnička The One That Got Away, v níž Perry vzpomíná, jak "to" poprvé dělala v mustangu při poslechu Radiohead.
S renomé, jaké teď zpěvačka má, budou nejspíš v hitparádách opravdu úspěšné. Nerozptýlí to ale pocit z celku: totiž že Katy Perry má v pětadvaceti na víc než napěchovat na desku všechna klišé pro teenagery. Tuhle práci mohla s klidem nechat Justinu Bieberovi, zkusit alespoň trochu dospět, a ne točit uhýkané písničky, které vás otráví už při druhém poslechu.
Hodnocení MF DNES: 40 %