Z obálky knihy Tváře undergroundu

Z obálky knihy Tváře undergroundu | foto: Radioservis

RECENZE: Půlstoletí undergroundu v příbězích živých lidí

• 0
Kniha rozhovorů Tváře undergroundu přináší deset životních příběhů vypovídajících o přežití svobodného ducha v totalitě.
Tváře undergroundu (obálka)

"Čím je celá společnost víc v hajzlu, tím je v undergroundu líp a útulněji," říká v závěru knihy Tváře undergroundu jeden z jejích autorů František Stárek, známý v podzemní komunitě jako Čuňas. Celá více než dvousetstránková publikace to sice potvrzuje, rozhodně však nic nelakuje na růžovo.

Kromě zmíněného Stárka se na knize podílel historik Michal Stehlík a redaktorka  Ivana Denčevová. To je natolik podivuhodná trojice, že výsledek její spolupráce mohl, s nadsázkou řečeno, dopadnout jen velmi špatně, nebo velmi dobře. Platí naštěstí druhá varianta.

Lze odhadnout, který ze spoluautorů přispěl jakým dílem. Historik pojistil faktografii a dílčí studie, uvádějící do kontextu od šedesátých let do konce komunistického režimu. Redaktorka "dodala" čtivost, vstřícnost i ke čtenáři, pro kterého je problematika nová a kvalitní vedení i zpracování rozhovorů s protagonisty. A undergroundový exponent Stárek svoje kontakty a jistě i všeobecný respekt, kterému se v komunitě těší.

Zbyněk Lán-Binny Laney

Tomáš Rogovský-Rogo

Knihu tvoří rozhovory s deseti osobnostmi, typickými představiteli českého undergroundu různých období. Nejstarším je Zbyněk Lán, řečený Binny Laney, ročník 1938, v 60. letech spolupracovník skupin Hell's Devils a The Primitives Group. Nejmladším pak o celých 45 let mladší Tomáš Rogovský, řečený Rogo, představitel nejmladší generace, počítající se k undergroundu.

Zdeněk Vokatý-Londýn

Jiří Chmel-Chmelák

Mezi těmito krajními hranicemi vypovídají o svých vesměs podivuhodných životech, ilustrujících možnosti i nemožnosti přežití svobodného ducha v totalitním Československu, například hudebníci Otakar Michl-Alfréd, Miroslav Skalický-Skalák a Zdeněk Vokatý-Londýn, majitel známého vídeňského klubu Nachtasyl Jiří Chmel-Chmelák nebo současný vydavatel undergroundové hudby na značce Guerilla Vladimír Drápal-Lábus.

Jejich výpovědi potvrzují známý fakt, že o obecných věcech se nejvíce dozvíme na základě konkrétních příběhů. Zvlášť když z nich často mrazí.

Hodnocení: 85 %