RECENZE: Za bláznovstvím „napojeného“ Tomáše Kluse stojí dobré písně

13:39aktualizováno  13:39
Čtvrtá Klusova deska by se ani nemusela jmenovat Proměnamě, aby z ní posluchač pochopil, že písničkář prochází důležitým vývojem. Za svou touhu šířit dobro a "dovést svět k proměně", sklidil přirovnání k bláznům, snílkům i new age pomatencům. Na desce však jeho myšlenky nevytrhané z kontextu tvoří poměrně srozumitelný celek.

Tomáš Klus na pražském Majálesu v roce 2013 | foto: Majáles

Duchovní přerod symbolizuje mandala, kterou hned na přebalu sjednocuje chaos, a jeho poselství pastelky, které jsou přibalené ke každému cédéčku, aby posluchače posunuly blíž k pohledu dítěte, bezstarostnosti, hravosti a prožívání současného okamžiku.

Proměnamě

CD, 349 korun

Hodnocení: 80 %

Nutná cílová skupina

Pro cyniky, kteří nepřistoupí na jeho hru s napojením a tvrzení, že "svět je tvá továrna na sny", bude Klus jistě příliš "pravdařský", "infantilní", "patetický" a "kýčovitý". Ale důležité je, že - ať už je jakékoliv - poselstvím tu netrpí muzika a za jeho bláznovstvím je patrná touha neustrnout a dělat věci jinak, než je v tuzemském středním proudu běžné.

Proměna Kluse-hudebníka je naopak na albu tím zdaleka nejzajímavějším. Poprvé se mu podařilo naplno odpoutat od písničkářských vzorů od Kryla po Nohavicu a dát dohromady stylově různorodé skladby, v nichž obstojí jak s pouhou kytarou, tak se smyčci, případně žesti v zádech. Zkrátka sám svou hudbu vybarvil.

Obal desky Proměnamě

Obal desky Proměnamě

Není náhoda, že pod jménem Tomáš Klus je na obalu připsáno "a jeho Cílová skupina". Vliv hudebníků, kterými se obklopil na koncertech a se kterými desku natáčel, je na celku hodně patrný, přestože sám zůstal téměř výhradním autorem. Jednou z nejsilnějších písniček je hned úvodní Jsem, která má skvělou gradaci od brnkání na kytaru po mohutné stadionové finále ve stylu U2. Je to písnička, se kterou se - na rozdíl od "folkařského" materiálu - nebude Klus ztrácet na velkých pódiích, jimž skladby na desce evidentně hodně přizpůsoboval. Podobnou sílu však nachází i v jisté neurvalosti a zvukové špíně, díky které vychází jako nejsilnější skladba z desky sebezpytná Procit.

Oproti předchozím nahrávkám sice Klus na Proměnamě ubral ve vztahových a milostných tématech, ale v těch několika kouscích - rockové Nezapomínej a zběsilé Taneční - připomíná, že v nich je autorsky pořád hodně silný. Takřka vůbec se nepouští do protestsongů. A pokud ano, jako v Žabím králi, kde se místo činů kváká, daří se mu zůstat na rovině obecné sdělnosti. Že ho ke skladbě inspiroval výsledek prezidentských voleb, vlastně není patrné.

Je to blázen?

Souvisí s tím další Klusova proměna, či spíš vývoj. Jako svůj rukopisný znak přestal ve velkém používat alegorie, přirovnání a nekonečné slovní hříčky. I tím svou hudbu daleko víc přiblížil střednímu proudu, v textech je sdělnější, řeší obecná témata, i když se mu ne vždy daří vyhnout se jistému kazatelství. Přestože album Proměnamě tvoří poměrně silné a vyrovnané písničky, jeho účinek by byl o něco důraznější, kdyby se Klus naučil škrtat. I když jedna z nich je jen instrumentální předěl, šestnáct písniček je na jeden zátah moc.

Do celkového vyznění nezapadá třeba Vločka, již táhne dolů refrén, který má až landovskou melodiku a strašně těžké pozadí. Z desky vybočuje i hříčka PanTOFFFEL, která ale bude fungovat na koncertech. Ukazuje, že když si Klus s Kučerovským dělají legraci ve studiu, není to vždy tak přesvědčivé jako na pódiu. Z podobného ranku jsou i promluvy v písni Žezlo, ze kterých je evidentní, že se sice při natáčení pobavili, ale nevadilo by, kdyby výsledek odešel s ranní kocovinou.

Jako celek je ovšem deska Proměnamě velmi přesvědčivým manifestem písničkáře, který chce jako Noe v závěru desky dělat věci dobře, jinak a po svém, i když ho za to ostatní mají za blázna.

Tomáš Klus o Slavíkovi a otcovství

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?