Dlouho se mu nepovedlo natočit zábavnou desku, na které je navíc skoro každá skladba překvapující, aniž by se v jediné honil za nejnovějšími trendy a zvukem a účelně měnil rukopis. Síla je mimo jiné i v barevnosti.
Nejtvrdší a patrně nejrychlejší rapy v Eminemově historii se nenásilně střídají se svérázně zpívanou baladou (Stronger Than I Was), jeho oblíbenými kytarami nebo reggae (So Far...) i průzračným popovým songem, jakým je singl The Monster, do kterého Eminem znovu přizval Rihannu. Chemie jejich hlasů se možná do vzorců písničky skládá až příliš na jistotu, ale s prokazatelným účinkem.
Hold historii
Nejzajímavější momenty však přicházejí, když se Eminem úplně urve ze svých schémat, což se děje zejména ve skladbách, které přímo produkoval Rick Rubin, s nímž se raper hudebně spojil vůbec poprvé. Už před vydáním zveřejnili nejzběsilejší skladbu, která se jmenuje Berzerk, a Eminem s Rubinem v ní přímo samplují Beastie Boys i jiné a vůbec vzdávají ohromný, staromilský hold rapové historii.
The Marshall Mathers LP 2Eminem Universal CD, 429 korun |
Proto překvapí, jak moc klidné jsou jejich další společné věci. Vyniká zejména Rhyme and Reason, postavená na soulové basové lince, ve které je Eminemův striktní a kousavý rap i zpěv zahalený do dokonalé, zamlžené barové atmosféry.
Monstrózní a striktně hiphopovou stopáž sedmdesáti osmi minut Eminem nezvládá jen díky hudební rozmanitosti. Po letech sbírání se a "léčení" se mu opět povedlo napsat vtipné texty, ve kterých je znovu jízlivým, chytrým hajzlíkem se zálibou v popkultuře, který dokáže pár slovy odzbrojit. A to nejen díky stále lepší technice rapu. Dotáhnout dovede i vtip, který může znít na papíře příliš obyčejně.
Jako když do popového refrénu skladby Asshole přizve zpěvačku Skylar Grey a nechá ji procítěně pět: "Jsi osel, každý to ví." To by ostatně mohl být i dobrý vzkaz pro toho, kdo by tvrdil, že po osmi deskách už Eminem není na špičce.