Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Sudička Divíšková rozplétá dlouhou nit jednoho pohnutého osudu

  18:34aktualizováno  18:34
Pražské Švandovo divadlo uvedlo ve svém komorním prostoru Studio hru polského spisovatele Marka Sobóla Sudička Lachesis. České verze, která je zároveň světovou premiérou, se ujal režisér Jiří Fréhar. Do divadla se spolu s ním po dvaceti letech vrací i herečka Nina Divíšková.

S Ninou Divíškovou (uprostřed) se na pódiu objeví Martina Krátká (vlevo) či Lucia Schubertová. | foto: Švandovo divadlo

A činí tak ve velkém stylu. Inscenace je postavena pouze na její košaté výpovědi. Představuje totiž starou kavárnici, která vede monolog protkaný vzpomínkami na dlouhý život plný převratů kopírujících dvacáté století. Od raných zážitků přes hrůzy koncentráku, spokojený život s vysněnou láskou v Paříži a pomalé dožívání současnosti. Divíšková je tou titulní Lachesis (řecká sudička rozplétající nit osudu), která monologem celou hru táhne.

Sudička Lachesis

Švandovo divadlo

premiéra 9. listopadu 2013

režie: Jiří Fréhar

hrají: Nina Divíšková, Martina Krátká / Lucia Schubertová

Hodnocení­: 65%

Hrozbu statické scény odvrací skvělý motiv v podobě mladšího Divíškové alter ega v podání éterické Martiny Krátké. Ta se jako duch zjeví na začátku hry a skvěle oživuje ženinu výpověď, ať už doříkává nevyřčené, či kavárnici rozjíveně skáče do řeči, hraje na piano či jen tak křepčí okolo.

V momentech, kdy stará žena otevírá své nejniternější truhly, tedy vzpomíná na válečné utrpení či vlastní boj s následky koncentračního tábora, je inscenace mrazivá a doslova krájí napjaté ticho. Divíšková vypráví smířeným hlasem, Krátká její slova krásně ilustruje.

Je s podivem, jak dokázal polský autor předlohy, původním zaměstnáním šéf IT firmy, napsat hru s tak větveným monologem a vložit kavárnici do úst tolik motivů, mnohdy vyloženě ženských témat.

Lachesis však bohužel nezná míru, tolik upovídaný kus totiž nemůže při sebelepší režii utáhnout svou hodinu a půl a závěrem se začíná opakovat. Dvacet minut ubrat a byla by ta kavárenská samomluva napínavou cestou jedním životem. Zmíněná souhra obou žen však přesto přináší zajímavé a překvapivě napínavé momenty.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Petr Pelzer jako Pavel Tigrid v televizním projektu České století
Zemřel Petr Pelzer, hlas Gandalfa. Zahrál si v Helimadoe či Učiteli tance

V šestasedmdesáti letech zemřel dlouholetý herec Národního divadla Petr Pelzer, poslední roky působil i v Divadle Na Jezerce. Filmoví diváci jej znají z...  celý článek

Z vinohradských příprav kusu Peer Gynt
RECENZE: Rock’n’troll. Umaštěný a bezzubý pobuda Brousek budí sympatie

Další vinohradská spolupráce herce Ondřeje Brouska a režiséra Martina Čičváka nabízí divákům moderní pohled na Ibsenovu klasiku Peer Gynt. Náročné představení...  celý článek

Oceňovaná česká tanečnice Miřenka Čechová
Dvě ženy předváděly kolemjdoucím třicetihodinový taneční maraton

Praha zažila třicetihodinovou taneční performanci nazvanou Momentum. Miřenka Čechová totiž na piazzetě Národního divadla tančila v kuse od čtvrtečního...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.