Pohled na Dům bytové kultury od jihozápadu. Stavba byla otevřena v roce 1981 a říkalo se jí „dům 21. století“.

Pohled na Dům bytové kultury od jihozápadu. Stavba byla otevřena v roce 1981 a říkalo se jí „dům 21. století“. | foto: © Jaroslav Franta

RECENZE: Stavěli Kotvu nebo Thermal. A jejich příběh fascinuje

  • 6
Jedenáct let tvorby manželů Machoninových představuje výstava na pražském Betlémském náměstí. Návštěvníkům expozice nabízí návrhy postavených staveb i těch nerealizovaných. A byla by škoda nechat si ji utéct.

Do útrob pražského obchodního domu Kotva nebo karlovarského hotelu Thermal zve výstava s názvem Věra a Vladimír Machoninovi 60'/70', kterou můžete zhlédnout v Galerii Jaroslava Fragnera na pražském Betlémském náměstí až do konce ledna.

Dům bytové kultury v PrazeJak napovídá název, expozice zachycuje tvorbu manželské dvojice architektů, kteří zásadně ovlivnili vzhled například nejen pražského náměstí Republiky, ale i městského centra Karlových Varů, z let 1960 až 1971.

Staroměstská radnice podle Machoninových

Výstava přináší nejen architektonické nákresy a plány, dobové fotografie a modely (stromy vytvořené ze štětek na nádobí podpoří pocit návratu do minulosti - jak se jimi krásně vymývaly lahve od mléka), ale také nábytek, který architekti navrhovali pro různé prostory. Ať už pro hotel Thermal nebo například budovu československého velvyslanectví v Berlíně - od lamelových stolků až po židle a křesla, čalouněné, z umělé kůže i pochromované.

Výstava dokládá, že Machoninovi vždy usilovali o komplexní dojem z prostředí. Proto sami vytvářeli i interiéry a ke spolupráci zvali také výtvarníky - na podobě stropu hlavního sálu hotelu Thermal s dvojicí spolupracoval například Čestmír Kafka.

Interiér hotelu Thermal v Karlových Varech

Interiér hotelu Thermal v Karlových Varech

"U Thermalu jsme navrhli i ubrusy, příbory a sklo. S výběrem skla nám pomáhal Stanislav Libenský," prozrazuje Věra Machoninová v podrobném katalogu, který k výstavě vyšel.

Kromě skutečně postavených budov jsou zde k vidění i nerealizované návrhy - například velmi rozmáchlá, mohutná a pro Machoninovy typická dostavba Staroměstské radnice z roku 1967, která by vzhled Starého Města ovlivnila k nepoznání. Nebo budova Národního shromáždění pro pražské Vinohrady, jež v soutěži v roce 1966 získala druhé místo (v soutěži nakonec zvítězila trojice architektů Karel Prager, Jiří Albrecht a Jiří Kadeřábek).

Nepozvaní a nepohodlní architekti

Výstava Věra a Vladimír Machoninovi 60'/70' nabízí nový úhel pohledu na budovy, kolem nichž denně procházíme, aniž bychom si je pořádně prohlédli. Nabízí také možnost nahlédnout do jejich minulosti a nechat se okouzlit osobitými interiéry, které jsou dnes často již zničené k nepoznání a nahrazené banálním uniformním zařízením.

Obchodní dům Kotva

Obchodní dům Kotva

Model obchodního domu Kotva

Model obchodního domu Kotva

Expozice odhaluje, že budovy, jež dnes možná vidíme jako produkt normalizace - například Obchodní dům Kotva byl slavnostně a s pompou otevřen socialistickými papaláši v roce 1975 - stavěli architekti, kteří nebyli na otevření pozvaní. Na počátku sedmdesátých let se totiž nedostali do Svazu architektů, kam směli jen ti prokádrovaní.

Věra a Vladimír Machoninovi 60'/70'
Galerie Jaroslava Fragnera, Betlémské náměstí 5a, Praha 1, výstava trvá do 30. ledna, vstupné 40 korun.
Hodnocení MF DNES: 70 %