RECENZE Star Wars: Epizoda II - Klony útočí: Hvězdné války své vyznavače nezklamou

9:18aktualizováno  9:18
Hvězdné války jsou na tom podobně jako Pán prstenů nebo James Bond. Buď jejich kouzlu člověk propadne, a pak se zálibně vyžívá v detailech každého nového dílu od mistrovských ústředních triků až po nenápadné vlnění vzduchu kdesi v dáli na obzoru. Nebo zůstane stát mimo svět fantazie, pohrdaje bohorovně vším, co není zrovna drásavý bergmanovský traktát, nýbrž "jen" sci-fi, pohádka, rytírna. Je sice nad věcí, ale o dost přichází.

Snímek z filmu Star Wars Epizoda II - Klony útočí, (2002) | foto: © Lucasfilm Ltd

Současná móda přeje velkým plátnům pro velké děti a na té vlně mají Hvězdné války své místo jisté i v Epizodě II - Klony útočí. Divácký kult žádá věrnost známému modelu plus nová překvapení. Takže jako v bondovkách, kde agent 007 vždy v úvodu zdolá menší úkol, než se vrhne na ten zásadní, ctí stará pravidla i nový díl Hvězdných válek: nejprve zazní proslulá Williamsova hudba, nato text utíkající do vesmírné perspektivy nastíní, co se právě děje, a prostorem se mihne první z roztodivných vznášedel. Vše je na svém místě, oddychne si divák, můžeme začít s novinkami.

Star Wars: Epizoda II Klony útočí USA

USA (2002), 135 min.

režie Geoge Lucas

hrají Ewan McGregor Natalie Portman Hayden Christensen Ian McDiarmid Sameul L. Jackson Christopher Lee

Hodnocení­: 70%

O podstatě zápletky neradno hloubat. Šťoural by mohl zjistit, že „hodní“ vlastně bojují proti právu „zlých“ národů na sebeurčení. Ti, jejichž smysly baží jen po akcích, zase trpí u dlouhých řečí v úvodu. Ale hned prvá honička, noční let metropolí zářících mrakodrapů, patří k nejlepším scénám Epizody II vůbec; působí stejně samozřejmě jako jízda škodovkou po Praze.

Učedník rytířů dobra Anakin, který, jak ví mezi znalci každé malé dítě, v budoucnu přejde na stranu zla, už vykazuje zárodek příští proměny. Je to mladicky zbrklý, vůči autoritám vzpurný rebel bez příčiny, tak trochu motorkář a trošku neonacista ze zhrzeného romantismu: když slabá demokracie selhává, zklamán se přiklání k silné pěsti diktatury. Jako by ho Lucas načrtl a Hayden Christensen hrál podle protiglobalizačních demonstrantů: nadaný kluk zrající pro dvojku z chování. A co se nepodchytí v pubertě, vědí fanoušci, v dalších dílech se vymstí.

Čtěte recenze dalších dílů

Nově se Hvězdné války blíží detektivce či gangsterce: odhalují nájemné vrahy, pikle kruhů průmyslových, bankovních, obchodních. Epizoda II má také více prvků rodinných a vztahových, pouze pro lásku není stvořena. Anakinovo a senátorčino milostné tokání na kvetoucí louce pod vodopády se neblaze podobá telenovelám a la Esmeralda. Naštěstí jejich unylé zmítání mezi vášní a povinností vyvažuje situační i slovní humor jiných scén, třeba robotova znechucená glosa: „Stroje vyrábějí stroje?! Jak perverzní!“

Nicméně na Hvězdné války se chodí hlavně kvůli stylové podívané. Pěkné honby se odehrají v duchu formule 1 mezi asteroidy či na výrobním pásu, naprostý vrchol však patří utkání v „antické“ aréně, kde se efektně a přitom nesmírně přirozeně prolnou prvky gladiátorských her, rytířských turnajů, rodea, Jurského parku a westernu. Klony slíbené v názvu filmu nastoupí až ve finále coby armáda srážející patky s poslušným Yes, sir! jako v současném válečném dramatu - po pravdě řečeno, nenadělají tolik výtvarné parády, kolik se čekalo. A závěrečný boj dvou čarodějů ve starém hradu se vrací někam mezi klasické pohádky a mýty z rodu Pána prstenů, kterého ostatně Epizoda II připomene i svým „koncem bez konce“ - hluše pootevřenými dvířky k příští části.

Protože díly čtyři až šest už existují, má dvojka zvláštní půvab. Hádáte totiž, co přijde, aby děj plynule navázal; tušíte, co musí stihnout příští, třetí epizoda - třeba početí Anakinova syna. A jak se Lucas vyrovná s odsouvaným, leč nevyhnutelným sexem na půdě pohádkové nevinnosti, to už teď vrtá lidem hlavou. Ale ještě lepší by bylo vydat se znovu vpřed, do neznáma, k původně plánovaným epizodám sedm, osm a devět, kde by tvůrci mohli volněji popustit onu nynější šněrovačku rodinné kroniky.

Josef Vinklář v televizním snímku Vzpomínka na Hamleta (útržek norský)
TELEVIZIONÁŘ: Jak nevinný vrah Hamletova otce potká zajímavou Brožovou

Takzvaná alternativní historie sice pořád letí, jenže její autoři vesměs omílají politické teze: co by bylo, kdyby Německo vyhrálo válku, kdyby Hitler dnes...  celý článek

Z filmu Zabiják & bodyguard
RECENZE: Oldman promine, Zabijáku & bodyguardovi vládne spílající Hayeková

Jediným premiérovým soupeřem Svěrákovy novinky Po strništi bos bude v kinech americká akční komedie Zabiják & bodyguard. Hvězdami sice nešetří, zato s akcí i...  celý článek

Daniel Craig jako James Bond ve filmu Spectre
GLOSA: Nikdy neříkej nikdy, Craigu! Jiní Bondové by mohli vyprávět

Tak dlouho panovaly dohady a zaručené zprávy tajných zdrojů, až finále nakonec zívalo nudou. Ještě v úterý ráno řekl Daniel Craig v rozhlase, že o jeho návratu...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj