RECENZE: PanMáma z Irska se cestou na Novu srazil s Tele Tele

• 144
Jedinou svou novinku podzimní sezony, založené na pokračování již známých seriálů, představila Nova pod názvem PanMáma. Zastupuje žánr sitkomu, kde hned první díl jasně stanoví téma, styl i typ humoru. Stačí opravdu bohatě.

Po pravdě ani PanMáma není tak docela ryzí novinka. Vznikl totiž podle britské licence, sitkomu Chlapci paní Brownové, v němž irská vdova řídí železnou pěstí a prostořekým jazykem své syny, dceru i kamarádku. Také v originále představuje hrdinku muž, jmenovitě Brendan O’Carroll, který si však epizody sám píše - dosud se odvysílaly tři série - a dokonce si troufl obsadit vlastní manželku i potomky.

PanMáma

35 %

Seriál. Česko 2013.

Hrají: Milan Šteindler, Vanda Hybnerová, Jakub Žáček, Martin Sobotka, Roman Štabrňák, Rostislav Novák st., Berenika Kohoutová.

Kinobox: 15 %

Jenže cestou z Irska to paní Agnes Brownová vzala přes Kročehlavy u Kladna, kam ji umístil tvůrčí tým Novy; dostala jméno Jaruš Beranová, tvář herce Milana Šteindlera, označení "svérázná šedesátnice z nižší střední třídy", a navíc nádech rodiny Kopečkových, kterou svého času bez licence i bez servítků založili v pořadu Tele Tele. Též s "pánskou" verzí matky rodu v podání Richarda Genzera, ale s vtipem absurdnějším, drzejším, provokativnějším a  hravějším.

PanMáma nejprve bací dědečka pánví, pak v monologu popíše svůj úděl "mám pocit, že uklízím celej život, co jsem byla zbouchnutá", načež počne řídit milostné osudy svých značně odrostlých dětí, jimž vévodí Vanda Hybnerová - prostě proto, že umí nejlépe hrát. Sama paní Beranová je velmi starosvětská, což dokládá úborem a průpovídkou "Nedáš si hrnek melty?",  ovšem jiný výraz Šteindlerovi nenabízí. Jestli v anglické charakteristice paní Brownové stojí, že pro neuctivé slovo nejde daleko, u paní Beranové je to slovo přímo nevybíravé: co potom dál hrát? Šteindler se tak více vyřádí u doprovodných skečů typu "jsem jen moucha na zdi". Nadto tu převleková komika na rozdíl od Táty v sukni či Tootsie nemá účel, smysl ani proměny, takže nutně míří k parodické karikatuře, která brzy unaví.

A humor sám? Tváří se lidově, vyznívá dětinsky. Jeho kategorii přesně vymezují scénka s teploměrem v zadnici nebo rozprava o  chlívácích, kvůli nimž si ženy raději pořizují vibrátory. Zcela mimo se pak ocitají výroky "já vypadala jako Livie Klausová, kamarádka jako Miloš Zeman" - koho mají bavit?

PanMáma prostě vsadil na kartu buranské jímavosti, neboť sekyrnice Jaruš to vlastně s dětmi myslí dobře, a na tvůrčí i výrobní láci. Na pomyslné stupnici našich novodobých sitkomů tak nadále stojí nejvýše jediný původní Comeback, za ním s odstupem licenční Helena, ještě níže pak PanMáma - ale až úplně ke dnu nedopadne. Tam se totiž přetlačují barrandovské sitkomy souboru Ivana Mládka Noha 22 a Cyranův ostrov s legendární příšerností On je žena!