Deskou Shady XV slaví Eminem výročí svého vydavatelství Shady Records.

Deskou Shady XV slaví Eminem výročí svého vydavatelství Shady Records. | foto: PR

RECENZE: Eminem slaví své výročí baladou i jako psychopatický zabiják

  • 0
I když jeho jméno a rafinovaně nechutné urážky směřované vybraným jménům showbyznysu už nevyvolávají zdaleka takové šílenství a emoce jako na začátku tisíciletí, je Eminem ve svých dvaačtyřiceti pořád nejslavnějším „bílým“ raperem. A jakkoliv diskutabilní jsou některé jeho nové písničky, nedá se mu upřít dovednost vyvolat kolem nich rozruch.

Na aktuální výběrové dvojdesce Shady XV připomíná, že po celou svou kariéru není jen člověkem s hodně rychlým jazykem a spoustou vnitřních problémů, ale i úspěšný a chytrý byznysman. Vydavatelskou společnost Shady Records, jejíchž patnáct let působení album shrnuje, založil se svým manažerem Paulem Rosenbergem hned v roce 1999 po vydání vlastního debutu The Slim Shady LP. Z patnácti jmen, která se značce upsala, jich má jedenáct zlatou nebo platinovou desku. A to nejenom díky tomu, že sám Eminem na jejich nahrávkách hostoval.

Dvojdesku raper představil zcela v mantinelech svého nekompromisního stylu, když na internet nahrál video, v němž ve volném stylu nasekal řadu štěpných urážek. Z nich se do titulků nejen hudebních médií nejvíce zapsala ta, že zpěvačku Lanu Del Rey praští do tváře, a to raději dvakrát jako Ray Rice – tedy hráč amerického fotbalu, který nedávno skutečně napadl svoji snoubenku.

Produkt, ke kterému tím spolehlivě připoutal pozornost, je směrem k posluchačům a fanouškům hip hopu obzvlášť mnohem přívětivější. Nejde totiž o obyčejnou rekapitulaci na předvánoční jistotu – retrospektivní je pouze druhý disk, na kterém krom Eminemových hitů nechybí 50 Cent a jeho In Da Club, detroitská banda D12 a jejich My Band a další akvizice Shady Records.

Mnohem zajímavější je první cédéčko s novým materiálem, na kterém Eminem hned v titulní Shady XV na úvod a na pozadí soulového samplu piluje svůj psychopatický rap a předvádí neoddiskutovatelné verbální přemety v duchu poslední desky The Marshall Mathers LP2.

Shady XV

75 %

autor: Eminem a jiní interpreti

CD

Následující hororové eskapády v Psychopath Killer se Slaughterhouse a Yelawolfem jsou sice utopené v překvapivě jemné nostalgii devadesátých let, ale to neznamená, že by šeptání „zabij, zabij“ bylo méně sugestivní. Stejně zajímavý ale Eminem zůstává, když se odchýlí od estetiky přebalu s hokejovou helmou a dvěma zkříženými motorovými pilami a drží se popu.

Guts Over Fear, kterou svým hlasem skvěle podtrhuje a zjemňuje Sia, je silná hitparádová věc. Twisted se Skylar Grey překvapí, protože v ní i Eminem pouze zpívá – je to velká popová balada.

I tímhle žánrovým rozptylem Eminem ukazuje, že vlastní tvorba i značka Shady Records jsou pro něj dnes po patnácti letech zejména hrou. A naštěstí pro posluchače hip hopu i přes ty vrásky pořád docela zábavnou.