Marek Vašut a Kateřina Brožová v seriálu Ona a on (2013)

Marek Vašut a Kateřina Brožová v seriálu Ona a on (2013) | foto: TV Barrandov

GLOSA: Brožová a Vašut, to je jen sled skečů z kuchyně a z ložnice

• 3
Seriál Ona a on, který TV Barrandov uvádí každé úterý a čtvrtek, slibuje "každodenní situace partnerské dvojice věcně a neromanticky". A vskutku jde jen o situace, o sérii hraných anekdot jako z Kameňáku nebo košilatějšího Televarieté. Jaký byl první díl?

Pravda je, že barrandovští tvůrci alespoň přinesli skutečnou novinku, typ pořadu, který u nás až dosud nemá obdoby. Zrodil se ve frankofonní Kanadě, prodal do desítek zemí a zosobňuje sen každého producenta: výrobní nenáročnost.

Hrají dva, ostatní "přihrávači" mají v záběru jen ruku na stole nebo nohu mezi dveřmi. Nejde o souvislý příběh, nýbrž sled výjevů, které lze stěhovat po jednom ateliérovém bytě: partneři v koupelně – "Ukliď po sobě ty chlupy!", v kuchyni – "Skoč pro rohlíky!" a především v posteli, kam jim zpravidla volá maminka. Také v autě jim sex nevyjde, zato tam proti ženině cigaretě muž protestuje vlastními pšouky. Haha.

Ona a on

40 %

Hrají Marek Vašut, Kateřina Brožová

Ona a on nemá děj, stavbu, zápletku. Bergmanovy Scény z manželského života se mění ve scénky podle kabaretních pravidel. I skeče v Televarieté bývaly delší, spíše to připomíná princip Kameňáků slepených z lechtivých anekdot; některým momentkám stačí tři čtyři věty. "Divák mnohdy najde vtip tam, kde by ho v životě možná jen těžko čekal," tvrdí tvůrci české verze, kterou režíruje divadelník Antonín Procházka. Ve skutečnosti však doufají, že si divák do nenáročného pásma dosadí vlastní zkušenost – s tchyní, s pornem, se sousedy.

Volný řetězec situací, v podstatě aranžovaná varianta Ptákovin, má jednu výhodu: divák si může kdykoli odejít k telefonu nebo ledničce, nic mu neuteče. Naopak nevýhodu představuje fakt, že udržet pozornost při tak rozbitém a řídkém obsahu si vyžaduje hereckou dvojici snů. I Jiřina Bohdalová s Vladimírem Menšíkem by se zapotili, natož Kateřina Brožová s Markem Vašutem, jejichž vzájemné rádoby jiskření by se klidně dalo provozovat ve skladu nejvýbušnějších hořlavin.

Vašut v roli lehounce přezíravého pána tvorstva má vděčnější úlohu i dar sebeironie, s nímž si vychutná narážku na své účinkování v reklamě – "Když už beru ty prášky na prostatu". Kdežto Brožové výraz dychtivé romantičky pro natáčení v jednom záběru nestačí.

Pořad Ona a on se liší vypravěčskou metodou; v tom je zajímavý, byť seriál by se mu říkat nemuselo. Ale vzdor své plytkosti může uspět, neboť se zavřel do čtyř stěn bezpečného světa, v němž se dá donekonečna budovat zdání humoru kolem ztracených ponožek.