Martin Dejdar a Filip Blažek v seriálu Přístav (2015)

Martin Dejdar a Filip Blažek v seriálu Přístav (2015) | foto: TV Prima

RECENZE: Z Chalupářů chataři, z Vinařů pivaři. Přístav se bude líbit

• 65
Princip Hospody se přesadí do chatové osady u vody, k rázovitým štamgastům se přidá pár slzavých osudů a na světě je Přístav. Bude se líbit. Seriál, který na Primě startuje tento týden, má totiž všechny prvky vztahových kronik typu Ordinace.

Divák se může cítit domácky, jako by to už kdysi viděl. A nebude daleko od pravdy. Od Vinařů, jejichž druhá řada odstartuje na Primě v neděli, si Přístav vzal letní pohodu, úporně šířenou i v děsivé písni, že „ráj nemusí být přes oceán, stačí chatka malá, tam je ti fajn“.

Přístav

55 %

Hrají Martin Dejdar, Filip Blažek, Petr Čtvrtníček, Olga Želenská

Kinobox: 29 %

V čem je tedy změna? Místo vína se pije pivo, kulisy pospolitosti pokukují po idyle hrabalovského Kerska, ale postavy a vztahy se drží banální barvotiskové drobnokresby každého většinového seriálu. Postupné seznamování prvních dvou dílů vydělí hlavní linie. Komickou zastupují Petr Čtvrtníček coby nadutý šmírák a Kateřina Hrachovcová jako jeho oddaná slípka: hrabou, kradou, prostě vděčné figurky lidové zábavy. K nim patří i místní melouchář posedlý svou manželkou či bodrý starosta pod pantoflem.

Vážnější notu drží Martin Dejdar, jenž s kamarádem otvírá v osadě hospodu na útěku od ženy – soudkyně v podání Vandy Hybnerové. Ještě melodramatičtější roli má víla žijící jen s dcerkou a výstřední matkou, kterou pronásleduje násilnický expartner. Skotačí tu děti, hartusí rybář, zkrátka se buduje další kolorit malé komunity. Tak jako v beskydském Doktoru Martinovi, kterého v pátek nasadí ČT, jen s tím rozdílem, že léto u vody má náladu – ale co budou chataři dělat v zimě?

O Dejdarově hrdinovi tu padne, že „si chce srovnat priority a smysl života“, z čehož lze odhadnout, co potvrdí titulky: Přístav píší a točí vesměs ženy. Čili se hraje dámský seriál o pánské krizi středního věku a domácím násilí; s milými okamžiky včetně předčítání Chandlera, leckdy s vtipem, byť na buranském principu, ovšem s nádechem z jiných časů – jako kdyby normalizační Chalupáři vyfasovali mobily.

Navíc se do idyly u hausbótu pašuje trocha životní hořkosti, což umí Petr Šabach v poetické předloze filmu U mě dobrý, nikoli však Přístav.