Tom Jones koncertoval 23. listopadu 2011 v Brně

Tom Jones koncertoval 23. listopadu 2011 v Brně | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

RECENZE: Sekáč Tom Jones ukázal, že na pódiu stále kraluje

  • 9
Soulový tygr z Walesu se k nám ve středu vrátil po dvou letech, tentokrát do brněnské Kajot Areny. Přestože je na turné k netypické, bluesové desce Praise & Blame, hrál nadšeným fanouškům hlavně hity, kterými se proslavil.

Tom Jones se začátkem koncertu v Kajot Areně uzpůsobené k sezení nedělal žádné velké obstrukce. Kapela s hvězdou večera nastoupila a bez varování či rozehřívání spustila salvu hitů, které Jones za svou úctyhodnou kariéru nasbíral.

Už při úvodní energické Give a Little Love se daly vypisovat sázky, jak dlouho vydrží publikum na sedačkách, při následující She's a Lady pacifikovala ochranka prvního fanouška, co se rozhodl mávat waleskou vlajkou sedícím lidem do obličeje. Když pak Jones začal básnit, jak se mu líbilo Brno, které roztomile přejmenoval na "Bruno", nemohl nikdo z publika pochybovat o jeho věhlasném charizmatu.

Učebnice pro frontmany

Ale co je hlavní: se skvělou desetičlennou kapelou za zády nepředváděl žádnou ospalou show jedenasedmdesátiletého unaveného pána, který si kdysi zažil slávu. V perfektně padnoucím obleku ukázal, jak na pódiu stále kraluje.

Jeho hlasové možnosti věk neobrousil, výrazu dodal na zkušenosti i prožitku. A když mrkl do publika a mezi písničkami mu nahodil hlášku "ou jé", fanoušci sborově odpovídali, jako se to dělá na hiphopových koncertech. Jen na rozdíl od nich tady na pódium přilétaly květiny.

Tom Jones koncertoval 23. listopadu 2011 v Brně

Díky tlaku, pod kterým Tom Jones do lidí valil známé melodie, a také díky výbornému provedení měl koncert ohromný tah. Přestože turné je oficiálně k jeho poslední desce Praise & Blame, jež se hodně vymyká z popových standardů, příliš se s ní nezdržoval a sázel hlavně na hity napříč svojí kariérou. Po půl hodině hraní opět jen tak mimochodem nasadil Sex Bomb a v hale zavládla doslova euforie.

Pak už publikum nadšeně přijalo i těžší kus, jakým byla předělávka temného blues Burning Hell od Johna Lee Hookera. Jones s nonšalancí sobě vlastní chtěl jen ukázat, že i tyhle polohy umí, a dál se věnoval optimističtějšímu materiálu.

Z nové desky zazněly asi jen dvě písničky. A svou suverenitu si Jones udržel, ať už hrál country nebo soul. O tom, jak na sebe na pódiu nenápadně strhnout pozornost a jak komunikovat s publikem, by mohl napsat učebnici povinnou pro generace mladších frontmanů nebo sólistů.

Muzikant, který si postaví desetičlennou kapelu za záda, nechá hrát jen basu a kytaru, ostatní tleskat a přitom utáhne písničku v hale takřka jen svým hlasem jako během předělávky Detroit City, se v pop-music každý den nerodí.

Podprsenky a kalhotky

Perfektní show se neopírala o velké efekty či projekce, ale o muziku, pěvecké, hudební výkony a střídmá světla. Jedinou vadou byla plocha zastavená sedačkami. Když v půlce jednoho z největších hitů Delilah publikum chtělo explodovat a tančit, židle ani ochranka mu to nedovolovaly.

Tom Jones koncertoval 23. listopadu 2011 v Brně

Důvod, proč se na tak energickém koncertě, který dál vrcholil songy jako Mama Told Me Not To Come nebo It's Not Unusual, muselo sedět, mohl být jediný. Jonesovi lezly podprsenky a kalhotky fanynek, na které zakazuje dávat otázky v rozhovorech, na nervy natolik, že nechtěl jejich vášně dráždit přespříliš. Ale alespoň nakonec mohly po hodině a půl čisté radosti z hudby bez studu volat "ou jé".

Hodnocení MF DNES: 90 %