RECENZE: Točí o skutečné vraždě studentky, jenže se rýpe v sobě

Před pár dny zprostil italský soud Amandu Knoxovou a jejího přítele obvinění z vraždy britské studentky. Případ, který se vlekl po sedm let, ožil ve filmu S tváří anděla, jenž přichází do našich kin.

S tváří anděla

Režie: Michael Winterbottom

Hrají: Kate Beckinsale, Daniel Brühl, Cara Delevingne

Velká Británie, Itálie, 2014, 101 minut

Hodnocení­: 40%

Kdo tehdy skutečně zabil, nikdo neví. Verzi Amandy Knoxové si lze přečíst v knize Čekám, až mě vyslechnete, již u nás vydalo Motto. A z filmu, jenž se k inspiraci studentským dramatem hlásí, se divák nedozví nic – jen že podlehl klamavé reklamě. Snímek Michaela Winterbottoma totiž vypráví o režisérovi, který přijíždí na proces, aby s pomocí novinářky natočil o případu film. Jenže místo práce řeší svůj vztah k ní, k rozvedené ženě, ke své malé dceři i k mladé studentce, která ho provází. Navíc má tvůrčí krizi, bere drogy, což má za následek děsivé vize, a o své umělecké pravdě se pře s producenty, kteří logicky žádají totéž co divák: tedy krimi.

Znásilněnou a ubodanou studentku našli v Perugii. Film kauzu přenesl do Sieny a změnil jména mrtvé dívky i její obviněné spolubydlící, nicméně popisnou rekonstrukci odbývá a noří se do duše rozervaného umělce, což je utrpení pro jeho představitele Daniela Brühla i pro publikum. Kate Beckinsaleová v roli novinářky jen zdobí a radí. Daleko výraznější úlohu má středověký básník Dante Alighieri, v jehož duchu a s přiznáním, že nic neví, hodlá hrdina svůj film o vraždě vystavět – jak vidno, s kokainem to přehnal.

Morální políček

Ale protože kinematografie nezná otravnější téma než umělcovu sebetrýzeň, divák neví, čeho se chytit. Od detektivky film záměrně uteče, zbývají tedy kouzelné italské kulisy a dvě zajímavá profesní společenství. Producentské, kde ještě nemají scénář, a už do rolí studentek vybírají herecké hvězdy, a novinářské, propojující místní média se zahraničními zpravodaji; oběma hrdina uštědří morální políček.

Dojde-li smyšlená postava filmaře k názoru, že je lepší točit o lásce než smrti, budiž. Ale pokud stejné prozření zažil sám režisér Winterbottom, pak se neměl přiživovat na skutečné tragédii.

Suzuki Grand Vitara 1,6 3dv. 4x4
Suzuki Grand Vitara 1,6 3dv. 4x4