Emília Vášáryová, Milan Kňažko, Milan Lasica v inscenaci Rybárik kráľovský

Emília Vášáryová, Milan Kňažko, Milan Lasica v inscenaci Rybárik kráľovský | foto: Ctibor Bachratý

RECENZE: Kňažko, Lasica a Vášáryová září ve hře lehké jako ledňáček

• 2
Pražské divadlo Studio DVA využilo letní divadelní mezičas a uspořádalo v Praze minifestival slovenského divadla. K hlavním tahákům série patřily dvě hry Štúdia L+S, ve kterých vystupují slovenské herecké legendy Milan Lasica, Milan Kňažko a Emília Vášáryová.

Prvním z nich bylo představení Rybárik kráľovský v režii Vladimíra Strniska. Komedie anglického dramatika Williama Douglase Homea z roku 1977 zabírá trojici sedmdesátníků vyšší vrstvy. Stárnoucí spisovatel Cecil (Kňažko) žije na svém panství pouze s věrným sluhou Hawkinsem (Lasica) a vzpomíná na bohatýrské časy. Když se dozví, že zemřel jeho úhlavní sok v lásce, pozve rovnou z pohřbu svoji velkou lásku Evelyn (Vášáryová) k sobě a pokusí se ji na stará kolena požádat o ruku.

Dějem hry symbolicky prolétá ledňáček jako symbol ztraceného mládí či unikající naděje. Homeova komedie je lehká a svižná, podobně jako říční pták z titulu. V téměř totožném znění ji má na svém repertoáru už několik let pražské Divadlo Ungelt pod názvem Ledňáček. V úspěšné inscenaci excelují Alena Vránová, Petr Kostka a František Němec, za své role byli všichni tři nominováni na cenu Thálie.

Slovenská verze je oproti české přece jen méně decentní, nebojí se před diváky nechat Cecila s Evelyn vyválet na dece a ve vhodný moment upustí i nějaké to sprosté slovo. I přesto si však dokáže udržet odstup od laciného řehotu.

Vysloveně komorní hra se hlavně ze začátku ve velkém prostoru pražského divadla trochu ztrácí, v tom má malá scéna Ungeltu obrovskou výhodu. Hercům však role natolik sedí, že jakékoli rozpaky z příliš velkých rozestupů brzy zmizí. Vynikající Vášáryová skvěle přechází od překvapené čerstvě ovdovělé Evelyn k rozverné přiopilé ženě v letech. Kňažko nezklame jako muž, který „píše o minulosti, o přítomnosti mu to tolik nejde a o budoucnosti ani nehovoří“, ale nemá možnost předvést takový výkon jako třeba kdysi v Picassovi. Nejmenšího prostoru se dostává zhrzenému sluhovi Milana Lasici, ale právě jeho role je psána tak, aby se vyskytla na pódiu v tu pravou chvíli, aby dotáhla pointu, čímž si samozřejmě vysluhuje největší ovace.

Rybárik kráľovský

80 %

Štúdio L+S (Léto slovenských osobností)

režie: Vladimír Strnisko

hrají: Emília Vášáryová, Milan Kňažko, Milan Lasica

William Douglas Home napsal za svůj život přes padesát her, většina z nich se právě dotýkala života vyšších anglických vrstev, Ledňáček je typickým příkladem takové komedie. Divadlo Studio DVA se snaží svým repertoárem oslovit velice široké publikum, jeho leckdy košilatá tvorba nemusí být všem po chuti. Sázka na slovenské herecké osobnosti však vyšla skvěle a scéna ukázala, že kamenné divadlo lze s přehledem naplnit i mimo sezonu.