Inscenace Romeo a Julie v Klicperově divadle v Hradci Králové.

Inscenace Romeo a Julie v Klicperově divadle v Hradci Králové. | foto: Patrik Borecký

RECENZE: Montekové mají cikánskou duši, Kapuleti jsou bílí developeři

• 3
Hradecké Klicperovo divadlo sehrálo v režii Davida Drábka Romea a Julii. Tragédii lásky pojali na východě Čech jako etnický sitkom mezi romskými Monteky a bílými Kapulety.

Byť umělecký šéf hradeckého Klicperova divadla David Drábek vládne až marnotratnou škálou nápadů mnoha jakostí, o empatii, s jakou se zmocňuje zavedené klasiky, by mohl přednášet na DAMU. Po černěkabaretním Richardovi III. má hradecká činohra z dílny Drábek & William Shakespeare další počin - Romea a Julii. Notoricky známá historická tragédie ve verších se však odehrává teď "kdesi u nás" a z překladu Martina Hilského zůstala jen ta nejkrásnější milostná vyznání. I dějové linky ctí alžbětince.

Už motto naznačí mnohé: "Dyk more na ty vaše rody." Montekové jsou Romové a soused bílý developer Kapulet. Starý Jožka Montek v dojemném podání Jiřího Zapletala dokonale ztělesňuje dávnou cikánskou duši koní a ohňů, která už vymírá. Pořád na jeviště tahá či odnáší železo, na pohled laciná satira se však v závěru přetaví v jednu z nejpoetičtějších point inscenace.

Kapulet Jana Sklenáře je sobecký metrosexuál s komplexem věčného mládí. Citové vyprahnutí bílých kontrastuje se spontánností černých sousedů, což podtrhuje i scéna obou bytů, pouťově blikavého a chladně prázdného, kde není cit, zbývá solárium. Když hrozí pád do plakátové morality, spasitelů je dost, hlavně na romské straně strhující chůva Kamily Sedlárové, Benvolio Matěje Anděla a Merkucio Jana Vápeníka, snad tři nejdotaženější ze všech vedlejších figur. Kněz Vavřinec Jiřího Pantznera je šikovným glosátorem i tam, kde text zadrhne zbytečnou vážností.

Romeo a Julie

75 %

Klicperovo divadlo Hradec Králové

premiéra 8. března 2014

režie: David Drábek

hrají: Vojtěch Dvořák, Marie Poulová, Helena Plecháčková, Jiří Panzner, Jiří Zapletal, Lenka Loubalová, Jan Sklenář, Martina Nováková, Kamila Sedlárová, Jan Vápeník, Matěj Anděl, Marta Zaoralová, Jakub Tvrdík a další

Drábkův soucitný, velmi vědoucí i varující obraz současné frustrace obou etnik, většin i menšin, unese žánr divadla na divadle, komedie i rváčského thrilleru, záblesky naděje však padají do naivní telenovely.

Hrátky s žánry, podbízivým kýčem i emocemi, tedy Shakespeare lehce sitkomový, zůstává zvláště v první půlce podmanivou podívanou se smíchem přes slzy, v druhé akčnější už dramaturgicky zadrhává.

Co však nepřestane "jímat zas a znova", je znamenitý ústřední pár. Julie Marie Poulové a Romeo Vojtěcha Dvořáka, citliví introverti a vyděděnci přisátí na notebooky. Kdykoliv si sehraní herci neobratně zkoušejí Shakespearovy verše, objevují je znovu i obecenstvu.