Dagmar Havlová a Ondřej Brousek ve hře Rod Glembayů

Dagmar Havlová a Ondřej Brousek ve hře Rod Glembayů | foto: Viktor Kronbauer

RECENZE: Töpfera s Brouskem křehká i pyšná Havlová nepřekoná

  • 3
Představení Divadla na Vinohradech Rod Glembayů ukazuje rozpad vlivné záhřebské rodiny. V nadčasové hře chorvatského klasika Miroslava Krleži exceluje Ondřej Brousek a Tomáš Töpfer v konfliktu otce se synem.

Pražské Divadlo na Vinohradech zahájilo sezonu premiérou záhřebské ságy Miroslava Krleži Rod Glembayů. A podařilo se mu vrátit na českou scénu nadčasovou hru evropského formátu.

„Kde je dobytek, tam musí být i hnůj,“ orámovalo výmluvně program ke své první premiéře bonmotem z jiného díla chorvatského klasika. Krleža načrtává úpadek rozvětvené bankéřské rodiny a potažmo bohaté vrstvy vůbec a jakoby mimoděk jej zasazuje těsně před začátek první světové. Během jednoho večera jsou diváci svědky faktického rozpadu vlivného rodu, který přitom morální a hodnotový rozklad prodělal už dávno.

Režisér Martin Huba rodinné drama rozehrává na střídmě řešené scéně, vedle košatých dialogů nechává vyniknout jen hlas piana, jehož čisté tóny dobře kontrastují s vyplouvající špínou. Velikost rodinného sídla naznačují pouze dlouhé průhledné fólie visící od stropu, dobře evokují jednotlivé komnaty a jednoduše tak poukazují na pomyslnou rozlehlost prostoru. Huba ví, že síla Krležovy hry tkví v hlubokých hovorech, které s pozdější nocí zatěžkává tma a vypité víno.

Rod Glembayů v první rovině poukazuje na zánik starých pořádků a začátek války, Vinohrady se tak přidávají do dlouhého zástupu divadel, která nenechalo velké výročí chladnými. Sté jubileum však naštěstí neakcentují nijak silně, bylo toho ostatně v letošním roce už více než dost. Vedle války a Krležových dobových narážek na prohnilost bohatých vrstev lze ve hře najít i archetyp konfliktu otce se synem.

Bankéř Ignác v podání Tomáše Töpfera sezval do svého sídla členy rodiny, aby oslavil výročí rodinného podniku. Na přetřes samozřejmě přijde i nedávná smrt chudé ženy, do které se zapletla jak Ignácova manželka Charlotta (Dagmar Havlová) tak jeho syn Leone (Ondřej Brousek). Dlouhý večer ale debatou o strachu ze ztráty dobré pověsti nekončí, následná noc totiž odkryje hlubší a starší hanby.

Umělecky založený Leone zamířil do rodinného sídla po letech a musí se zde nejen vyrovnat s nenáviděnou Charlottou, ale i se svým otcem, a hlavně glembayovskou krví v sobě samém. Střetem mezi Ignácem a Leonem ve druhém dějství hra předčasně vrcholí, Töpfer i Brousek zde podávají skvělý výkon.

Rod Glembayů

85 %

Divadlo na Vinohradech

předpremiéra 16. října 2014

režie: Martin Huba

hrají: Ondřej Brousek, Tomáš Töpfer, Dagmar Havlová, Petr Kostka, Michal Novotný, Martin Finger, Zuzana Vejvodová, Luboš Veselý, Ondřej Rychlý a další

Tak skvělý, že zřejmě překonávají i vyvrcholení třetího dějství, které vzhledem k rozpohybované mašinerii rodinných vztahů a vyříkávání starých křivd působí trochu uspěchaně.

Je to však jen malá výhrada k povedené inscenaci, kde vedle zmíněných herců ve vedlejších rolích září i Petr Kostka a Michal Novotný. Charlotta Dagmar Havlové se v těžké úloze rodové femme fatale musí ve zhuštěném prostoru předvést v roli pyšné tvrdé baronky i svůdné křehké ženy. S úlohou se vyrovnává dobře, ale výkon Brouska s Töpferem nepřekoná.

zdroj: www.youtube.com
.