Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Töpfera s Brouskem křehká i pyšná Havlová nepřekoná

  15:03aktualizováno  15:03
Představení Divadla na Vinohradech Rod Glembayů ukazuje rozpad vlivné záhřebské rodiny. V nadčasové hře chorvatského klasika Miroslava Krleži exceluje Ondřej Brousek a Tomáš Töpfer v konfliktu otce se synem.

Dagmar Havlová a Ondřej Brousek ve hře Rod Glembayů | foto: Viktor Kronbauer

Pražské Divadlo na Vinohradech zahájilo sezonu premiérou záhřebské ságy Miroslava Krleži Rod Glembayů. A podařilo se mu vrátit na českou scénu nadčasovou hru evropského formátu.

„Kde je dobytek, tam musí být i hnůj,“ orámovalo výmluvně program ke své první premiéře bonmotem z jiného díla chorvatského klasika. Krleža načrtává úpadek rozvětvené bankéřské rodiny a potažmo bohaté vrstvy vůbec a jakoby mimoděk jej zasazuje těsně před začátek první světové. Během jednoho večera jsou diváci svědky faktického rozpadu vlivného rodu, který přitom morální a hodnotový rozklad prodělal už dávno.

Režisér Martin Huba rodinné drama rozehrává na střídmě řešené scéně, vedle košatých dialogů nechává vyniknout jen hlas piana, jehož čisté tóny dobře kontrastují s vyplouvající špínou. Velikost rodinného sídla naznačují pouze dlouhé průhledné fólie visící od stropu, dobře evokují jednotlivé komnaty a jednoduše tak poukazují na pomyslnou rozlehlost prostoru. Huba ví, že síla Krležovy hry tkví v hlubokých hovorech, které s pozdější nocí zatěžkává tma a vypité víno.

Fotogalerie

Rod Glembayů v první rovině poukazuje na zánik starých pořádků a začátek války, Vinohrady se tak přidávají do dlouhého zástupu divadel, která nenechalo velké výročí chladnými. Sté jubileum však naštěstí neakcentují nijak silně, bylo toho ostatně v letošním roce už více než dost. Vedle války a Krležových dobových narážek na prohnilost bohatých vrstev lze ve hře najít i archetyp konfliktu otce se synem.

Bankéř Ignác v podání Tomáše Töpfera sezval do svého sídla členy rodiny, aby oslavil výročí rodinného podniku. Na přetřes samozřejmě přijde i nedávná smrt chudé ženy, do které se zapletla jak Ignácova manželka Charlotta (Dagmar Havlová) tak jeho syn Leone (Ondřej Brousek). Dlouhý večer ale debatou o strachu ze ztráty dobré pověsti nekončí, následná noc totiž odkryje hlubší a starší hanby.

Umělecky založený Leone zamířil do rodinného sídla po letech a musí se zde nejen vyrovnat s nenáviděnou Charlottou, ale i se svým otcem, a hlavně glembayovskou krví v sobě samém. Střetem mezi Ignácem a Leonem ve druhém dějství hra předčasně vrcholí, Töpfer i Brousek zde podávají skvělý výkon.

Rod Glembayů

Divadlo na Vinohradech

předpremiéra 16. října 2014

režie: Martin Huba

hrají: Ondřej Brousek, Tomáš Töpfer, Dagmar Havlová, Petr Kostka, Michal Novotný, Martin Finger, Zuzana Vejvodová, Luboš Veselý, Ondřej Rychlý a další

Hodnocení­: 85%

Tak skvělý, že zřejmě překonávají i vyvrcholení třetího dějství, které vzhledem k rozpohybované mašinerii rodinných vztahů a vyříkávání starých křivd působí trochu uspěchaně.

Je to však jen malá výhrada k povedené inscenaci, kde vedle zmíněných herců ve vedlejších rolích září i Petr Kostka a Michal Novotný. Charlotta Dagmar Havlové se v těžké úloze rodové femme fatale musí ve zhuštěném prostoru předvést v roli pyšné tvrdé baronky i svůdné křehké ženy. S úlohou se vyrovnává dobře, ale výkon Brouska s Töpferem nepřekoná.

.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Eliška Balzerová
Eliška Balzerová odešla z Fidlovačky, Můj báječný rozvod bude hrát jinde

Eliška Balzerová ukončila své angažmá v Divadle na Fidlovačce. S pražskou scénou, kterou spoluzakládala a jejíž byla hlavní tváří, strávila dvacet let. Jejím...  celý článek

Ze hry Akt
Coby majitel absolutního hudebního sluchu... Cimrmanův Akt má padesát

Byla to předpremiéra vskutku skromná, jako by se ke géniovi formátu Járy Cimrmana ani nehodila. Před 50 lety Svěrák a spol. poprvé na divadelních prknech...  celý článek

Záběr z nového nastudování kusu Leni v Divadle v Řeznické
Jsem ráda, že se nacistické filmařky Leni zbavím, říká Nela Boudová

Nacistická filmařka Leni Riefenstahlová se vrací do pražského Divadla v Řeznické. V titulní roli úspěšné hry Leni, kterou napsali slovenští autoři Valeria...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.