Red Hot Chili Peppers v pražském Edenu 27. 8. 2012 (Anthony Kiedis)

Red Hot Chili Peppers v pražském Edenu 27. 8. 2012 (Anthony Kiedis) | foto:  Michal Šula, MAFRA

RECENZE: Redhoti se neflákali a Kiedis přišel rovnou od Klezly

• 57
"On snad chodí na starý kolena ke Klezlovi," poznamenala překvapeně ve třetině pondělního koncertu Red Hot Chili Peppers v pražské Synot Tip Areně vedoucí kulturní rubriky tohoto portálu v narážce na známého učitele zpěvu českých pophvězd. Překvapení bylo na místě.

Zatímco o kvalitě většiny alb kalifornských crossover-rockerů není třeba vést pochybovačné spory, s jejich koncerty, a to i těmi minulými pražskými, to bylo naopak. Mívaly dvě slabiny: zaprvé o zpěvákovi Anthonym Kiedisovi, mezi některými českými fanoušky láskyplně přezdívaném "Tonda", rozhodně nebylo možné říci, že by šlo o bravurně intonujícího vokalistu; zadruhé kapela dost často upřednostňovala pohybovou show před vlastním hraním.

Ani jedno tentokrát neplatilo. Samozřejmě, Kiedis vždy ve svém stylu bude upřednostňovat výraz před ostatními náležitostmi. Ale už od loňského kinopřenosu kompletního provedení nového alba I'm With You v Kolíně nad Rýnem, které dalo na program i několik českých kin, víme, že se jeho intonace a vůbec pěvecká přesvědčivost oproti minulosti výrazně zvedla.

Flea

A totéž platí pro zbytek kapely. Basista Flea s bubeníkem Chadem Smithem tvoří pevnou funkrockovou páteř, které "vybočí obratel" jen opravdu zřídka, a když už, obejdou to svým fanfarónstvím. Nový kytarista Josh Klinghoffer je pak skvělým nástupcem svého kámoše a učitele Johna Fruscianteho nejen v invenční stavbě svých partů, ale hlavně jej předčí soustředěností. Možná i proto, že kvůli zranění nohy celý koncert proseděl na židli, na níž to s ním ovšem neuvěřitelně "šilo".

RHCP dostali po koncertě od Supraphonu zlatou desku

Soustředěnost kapely, která jistě souvisí i s tím, že její členové jsou (prý) po všech stránkách "čistí", tak výrazně zvyšuje posluchačský komfort nejen ve známých vystavěných písničkách, ale i při jejich oblíbených jamových pasážích, kterých bylo relativně dost. I v tomto ohledu zapadl Klinghoffer do kapely naprosto "beze švů" a vnesl k Redhotům, fungujícím bezmála třicet let, mladistvý prvek.

Josh Klinghoffer

Program koncertu kupodivu nekladl extrémní důraz na nové písně, jakkoli jde o turné k albu I'm With You a kapela je bezpochyby umí (asi to od loňského srpna nezapomněla) celé přehrát. Úvod jako na všech předešlých zastávkách šňůry obstarala stejně jako na tomto albu Monarchy of Roses, pak už se český setlist odvíjel po svém. Jeho součástí byly ještě novinky Look Around, The Adventures of Rain Dance Maggie, Factory of Faith, v přídavku pak Ethiopia.

Ve zbytku repertoáru rozhazovali Red Hot Chili Peppers hity plnými hrstmi. První vlna nadšení přišla při třetí písni Otherside a podobně laděné, tedy pomalejší, silně melodické písně sklízely největší ohlas. Samozřejmě nebyly oslyšeny ani starší ostré crossoverové palby v čele s finále večera, posledním přídavkem Give It Away. Program byl vlastně "best of" i ve smyslu alb: z těch nejúspěšnějších Californication a Blood Sugar Sex Magik se hrálo nejvíc, z prvního čtyři, z druhého tři písně.

Anthony Kiedis

Jestli někdo pochyboval, zda Red Hot Chili Peppers přitáhnou na velkokapacitní stadion dostatečný počet diváků, byl na omylu. Davy se do Edenu valily už od páté hodiny odpolední, kdy byly brány otevřeny, a počet fanoušků se zastavil na zhruba stejném počtu, jaký přilákal nedávno Bruce Springsteen, který ovšem hrál v Česku s kapelou poprvé. Oněch necelých pětadvacet tisíc lidí si užilo další ze šňůry výborných pražských monstrkoncertů.

Hodnocení iDNES.cz: 90 %